Sportovce a germanisty z FPE spojil double degree program

Spolupráce Studium Univerzita

Aby mohli studenti nového dvojdiplomového programu studovat v Německu, rozšířila se jim výuka němčiny o konverzaci s rodilým mluvčím i odbornou terminologii.

Třináct českých studentů na Západočeské univerzitě a pět německých studentů na Technické univerzitě Chemnitz se zapojilo do mezinárodního double degree studijního programu Pedagogika pohybové prevence, který v tomto akademickém roce jako novinku otevřelo Centrum tělesné výchovy a sportu (CTVS) Fakulty pedagogické ZČU. Dvouletý navazující magisterský program vyučovaný na české i německé univerzitě studentům přinese diplom z obou vysokých škol.

Pět německých studentů se na ZČU vzdělává právě v těchto dnech, jejich čeští kolegové se do Chemnitz vydají na podzim. Podle Václava Salcmana z CTVS je jedním z hlavních předpokladů úspěšného studia v Německu dostatečná jazyková vybavenost studentů. Čeští studenti totiž budou v Německu studovat primárně v němčině, podpůrným jazykem bude angličtina. A pro některé by to mohl být problém. „Od počátku studia jsme registrovali výraznou jazykovou různorodost skupiny přijatých studentů, a proto jsme požádali o konzultaci kolegy z katedry německého jazyka Fakulty pedagogické,“ říká Václav Salcman.

Členům CTVS a katedry německého jazyka se tedy na fakultě podařilo uskutečnit zajímavé mezioborové propojení a jejich spolupráce už přináší první ovoce. Studentům se díky ní a díky vstřícnému postoji Ústavu jazykové přípravy ZČU podařilo už v prvním semestru rozšířit výuku o konverzaci s rodilým mluvčím, která pokračuje i v semestru druhém. Na CTVS přibyla také výuka odborné terminologie němčiny v rozsahu 90 minut týdně.

Byly to potřebné změny. „Původní struktura a celková dotace výuky německého jazyka byla s ohledem na primární testování, analýzu aktuální situace a poměrně krátkou dobu pro přípravu studentů na půlroční pobyt v Německu vyhodnocena jako nedostatečná,“ konstatovala Eva Salcmanová, která se aktuálně v rámci projektu Zvyšování kvality pregraduálního vzdělávání na Fakultě pedagogické ZČU zabývá právě zvyšováním kvality výuky německého jazyka. „Výuku bylo nutné pojmout nekonvenčně, reagovat na aktuální potřeby studentů, využít moderní metody a aplikovat zásady individualizace a diferenciace výuky v praxi,“ popisuje Eva Salcmanová. K dalšímu individuálnímu zlepšení německého jazyka studenty podle ní motivuje zapojení multimédií a interaktivních forem výuky.

Metodické postupy, testování a návrhy řešení v rámci jazykové přípravy studentů programu double degree shrnuli jejich tvůrci také do odborného článku, který prezentovali na mezinárodní konferenci INTED2019 ve španělské Valencii.

Fakulta pedagogická

Pavel KORELUS

21. 03. 2019