V ateliérech Sutnarky vznikl porcelán inspirovaný obdobím normalizace

Spolupráce Studující Úspěchy

Mohou designéři čerpat inspiraci v estetice období normalizace? A je vůbec možné původní motivy začlenit do vkusu současného spotřebitele?

Studující v ateliérech Grafického designu a digitálních médií a Keramického designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni se inspirovali dekorem porcelánových hrnků z období 60. až 80. let. Výsledná kolekce bude ve spolupráci s firmou Český porcelán zavedena do výroby.

Východiskem semestrálního projektu Second Service aneb Co zbyde pod slupkou nostalgie? byl dekor čtvrtlitrových porcelánových hrnků z období 60. až 80. let minulého století. Tehdy se jednalo o běžnou sériovou produkci československých porcelánek, na které se většinou nepodíleli profesionální grafičtí designéři. Studentky a studenti měli zjistit, jak dalece je přijatelné a funkčně využitelné čerpat inspiraci z estetiky období normalizace. Provází ji určitá nahořklá pachuť generací, které v té době žily, nebo je již pouhým stínem nostalgických vzpomínek na naše domovy?

Úkolem grafických designerů bylo normalizační estetiku reinterpretovat a nalézt nový pohled na škálu původních motivů. Ideálním výsledkem pak mělo být zachování prožitku estetické asociace s původním výtvarným vyzněním, ale zároveň vytvoření svěžího, nového a aktuálního designu se stopou profesionality. Studující keramického designu se pod vedením Gabriela Vacha zase věnovali designu samotných hrnků.

Katalog, který v rámci projektu vznikl, ilustruje různá východiska a různé přístupy studentek a studentů obou ateliérů. Nechybí v něm určitý kritický odstup vyjádřený dekonstruktivním designem ani návrhy vytvořené umělou inteligencí.

„Výsledné dekory sympaticky apelují naše city i emoce, myslím, že řada z nich je aktuálním designovým počinem a má velký potenciál oslovit i širší veřejnost. Už teď jsme se setkali s vřelým ohlasem i u výrobce tohoto sortimentu, firmy Český porcelán v Dubí,“ vysvětluje Ditta Jiřičková, vedoucí ateliéru Grafického designu a digitálních médií.

Kolekce, kterou studující obou ateliérů vytvořili, zároveň vychází z aktivního dialogu s firmou Český porcelán a. s. Je průsečíkem výběru vyučujících fakulty, zmíněné firmy a jejích externích designérů. Na výběru se díky hlasování bude moci aktivně podílet i veřejnost. Nejúspěšnější návrhy zavede Český porcelán do reálné výroby. Hlasující tak přispějí nejen k úspěchu konkrétního designéra, ale i k tomu, že si konkrétní hrnek s oblíbeným dekorem budou moci skutečně koupit.

Kolekce porcelánu i katalog budou mezi 4. a 8. říjnem 2023 k vidění na pražském mezinárodním festivalu designu Designblok.

Galerie


Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

Martin Bečan

03. 10. 2023