Stonožkové děti prozkoumaly univerzitní laboratoře

Virtuální realita, robotičtí artisté či dron čekaly 16. února na školáky z pražské Základní školy Kladská, která spolupracuje s hnutím Na vlastních nohou - Stonožka.

Páťák Hynek soustředěně sleduje čtyři vypínače v rozích velikého přístroje. Pokaždé, když se v některém z rohů rozsvítí světlo, rychle hmátne po vypínači. Za chvíli se dozví, jak je na tom s rychlostí svých reakcí. „520 milisekund,“ vyhodnocuje jeho reakční dobu Pavel Šnejdar, student inženýrství na katedře informatiky a výpočetní techniky Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni. „Rekord je okolo 300 milisekund, ale reakční doba se mění podle toho, kolik je ti let. Tvému věku odpovídá zhruba těch pět set, takže paráda,“ chválí školáka.

Hynek Lambl dorazil spolu s dalšími 46 dětmi ze Základní školy Kladská v Praze na Vinohradech. Skupina školáků od 11 do 15 let „dostala“ výlet na plzeňskou univerzitu jako odměnu za práci pro školu, píli a dobré výsledky v prvním pololetí. Vinohradská škola se však na univerzitě neocitla náhodou. Dlouhodobě totiž spolupracuje s hnutím Na vlastních nohou – Stonožka a loni se také zapojila do výtvarné soutěže „Věda, která léčí“, vyhlášené v rámci společného projektu Stonožky, Západočeské univerzity v Plzni a Fakultní nemocnice Plzeň. Děti z celé republiky v ní výtvarně či slohově vyjádřily, jak si představují vědu ve 22. století. Podpořily tak spolupráci vědců a lékařů na vývoji aplikace, která bude pomáhat v diagnostice, léčbě, a především výzkumu Crohnovy choroby u dětí, chronického zánětlivého onemocnění různých částí trávicího traktu. Děkan fakulty aplikovaných věd Miroslav Lávička pozval školy zapojené do soutěže, aby se přijely podívat do moderních laboratoří, kde probíhá mimo jiné zmíněný výzkum pro fakultní nemocnici. Jako první přijala pozvání právě ZŠ Kladská, a tak se ve čtvrtek 16. února prostory fakulty, jindy ve zkouškovém období ztichlé a téměř prázdné, rozezněly dětskými hlasy, výkřiky a pobíháním.

Plno bylo zejména na chodbě před velkými posluchárnami, kde připravily hravé expozice katedry fyziky, matematiky a mechaniky. Chlapci a děvčata si zde mohli prohlédnout třeba tepelné zrcadlo a další unikátní materiály, zjistit princip kyvadla pomocí míče zavěšeného na ocelovém lanku či zastřílet si ze speciálního luku z kompozitního materiálu. U kluků vzbudil velký zájem vystavený dron. Ten představili pracovníci plzeňského centra Dronet, které s fakultou spolupracuje mimo jiné na novém certifikátovém programu Technologie pro bezpilotní létání.

Školáci se podívali také do několika laboratoří. Na katedře informatiky a výpočetní techniky je nadchla virtuální realita, když si za pomoci speciálních brýlí zkusili malovat do prostoru různé 3D objekty. Další zatím objevovali možnosti interaktivního pískoviště se speciálním senzorem Kinect. V neurolaboratoři si mohli otestovat rychlost svých reakcí pomocí rukou i nohou a nechat si změřit mozkovou aktivitu. Na katedře kybernetiky na ně čekali robotičtí artisté – míč balancující na hraně, inverzní kyvadlo či robot jménem Alice, který si umí sám podat kovovou kuličku a vhodit ji na kuličkovou dráhu.

A co mělo největší úspěch? „Nejvíc se mi líbilo testování rychlosti reakcí,“ pochvaluje si Katka Militká z deváté třídy. „A mně virtuální realita a měření mozkové aktivity,“ doplňuje ji páťák Hynek. „Kdo ví, třeba se tu s nimi za pár let zase potkáme – už ne jako s návštěvníky, ale jako se studenty Západočeské univerzity,“ usmívá se proděkan fakulty Pavel Baroch, který pro děti exkurzi zorganizoval.

Galerie


Fakulta aplikovaných věd

Kamila Kolářová

17. 02. 2017