Na druhé straně je lidská bytost, říká o svých ilustracích Christoph Niemann

FDU International Spolupráce

Když den co den sedíte nad kresbami, které stále předěláváte, jste možná blázen. Nebo umělec. Christoph Niemann říká, že nekonečná trpělivost s vlastní nedokonalostí je ten pravý talent a varuje před světem, kde budeme lidskou činnost posuzovat jen podle efektivity.

Jeho ilustrace se pravidelně objevují na titulních stranách časopisu The New Yorker a magazínu New York Times, pracuje pro značky jako Hermès nebo Google. Netflix jeho tvorbu představil v oceňovaném dokumentárním seriálu Abstract. Christoph Niemann patří mezi nejvlivnější osobnosti současné vizuální komunikace – a přesto den co den tráví čas pohledem na špatné umění, jak sám říká. V rozhovoru, který poskytl v rámci své návštěvy Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara, vysvětlil, proč je schopnost překonávat frustraci možná tou nejdůležitější tvůrčí vlastností. Popsal, jak funguje vizuální jazyk v různých kulturách a proč nestačí být jen efektivní. Christoph Niemann je letošním laureátem Ceny Ladislava Sutnara.

Vaše ilustrace na mě působí tak samozřejmě, jako by vám někdo našeptával, co máte nakreslit. Jaká je nejdůležitější vlastnost umělce nebo designera?

Umělcem se stanete, protože vidíte umění, které se vám líbí, které vás inspiruje. A chcete vytvořit něco podobného. Ale myslím, že vždycky existuje kontrast mezi pozorováním umění a tvorbou umění. A protože pozorování umění obvykle přichází jako první, myslíte si, že tvorba umění musí vyvolávat stejný pocit. Pak velmi brzy zjistíte, že to tak není. Realita je taková, že vytvoříte něco, o čem víte, že to není tak dobré, jak by to mohlo být a musíte to zlepšit. Je to prostě vaše vnitřní touha.

Takže v podstatě trávíte den tím, že se díváte na špatné umění. A s tím se musíte vypořádat. Musíte neustále překonávat frustraci z toho, že nejste tak dobří, jak byste mohli být, dokud nakonec, možná, nevytvoříte něco hezkého. Můžete se naučit řemeslo, můžete se naučit jakýkoli obor designu, typografii, fotografii, ale touha pokračovat je možná jediná věc, o které bych řekl, že to je talent.

Je obraz univerzálním jazykem? A jak se můžeme naučit číst obrazy?

Základní myšlenka designu je, že máte společné kulturní zázemí, vizuální znalosti. Když řeknu auto a vy jste v životě auto nikdy neviděli, tak pro vás to slovo nic neznamená. V kresbách odkazuji na něco, o čem bych předpokládal, že to znáte. Tohle je jazyk, který se učíte jako designer, ale také jako lidská kulturní bytost, učíte se jazyk lidí kolem vás.

Když se vystavíte jiným kulturám, uvědomíte si, že existují jiné jazyky. Něco, co je čitelné v jedné kultuře, nemusí být čitelné ve vaší kultuře, a nemyslím jen různé země. Když mi moje děti vyprávějí o nějaké hvězdě z YouTube, pravděpodobně jsem o ní nikdy neslyšel, ale pro ně je to největší celebrita. Myslím, že součástí toho být umělcem, designerem, je vystavit se tomuto jazyku.

Na jedné straně musí být grafický design velmi přesný. Orientační systém na letišti mě musí dovést na gate nebo toaletu. Ale myslím, že umění i design často fungují spíš na emocionální úrovni, kde je interpretace nakonec na divácích.

Chcete s lidmi mluvit o svých ilustracích? Zajímá vás, co v nich vidí?

Je to velmi důležité. Pokud se snažím vyjádřit velmi přesný novinářský nebo politický názor, a pokud mu lidé nerozumí, pak si myslím, že jsem selhal. Ale když nakreslím krajinu, je to něco, kde vyjadřuji emoce. Lidé to mohou číst různě a to je naprosto v pořádku. Takže si opravdu myslím, že to závisí na tom, jaký je váš cíl. Když máte přesný komunikační cíl, pak samozřejmě můžete posoudit, jestli to fungovalo nebo ne.

Rozumí AI významu vašich ilustrací?

Do velké míry ano. Je působivé, co dokáže. Pokud se snažíme bojovat tento boj z hlediska toho, jak mocná je AI, jak působivé jsou její výsledky a jak silná je technicky, prohrajeme. Takže myslím, že síla, kterou máme jako lidské bytosti z dlouhodobého hlediska, je mít kulturu, kde nám záleží na tom, že osoba na druhé straně je lidská bytost. Když jdu do restaurace, chci lidského kuchаře a chci lidského číšníka. A není to proto, že jsou rychlejší nebo levnější, ale proto, že mi záleží na interakci. Ale myslím si, že to je kultura, která se nevytvoří sama od sebe, myslím, že za ni musíme bojovat. Pokud půjdeme jen po tom, co je levné a co je efektivní, AI vyhraje. Pokud budeme design posuzovat jen podle toho, jestli funguje, jestli získává kliky, AI vyhraje. Musíme vytvořit kulturu, kde lidem záleží na tom, že produkt byl vytvořen lidmi.

Mohl byste nás pozvat na svou výstavu v Oldenburgu?

Je to velká retrospektivní výstava v muzeu kresby (Horst-Janssen-Museum) od poloviny listopadu a až do dubna. A příští rok mám další výstavu, také docela velkou, v Erlangenu severně od Norimberka, jen dvě hodiny odsud. Takže pokud by cesta do Oldenburgu byla příliš dlouhá, mohla by být lepší šance navštívit tam tu kratší výstavu.

Galerie


Výstavu prací Christopha Niemanna v Galerii Inkubátor (Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara) bude přístupná do 27, listopadu. Foto: Kristína Nguyenová

Christoph Niemann převzal Cenu Ladislava Sutnara z rukou děkana FDU Vojtěcha Aubrechta. Foto Jitka Sohrová.

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

Monika Bechná

14. 11. 2025