„V době, kdy vzrůstal můj zájem o architekturu a design, začala Plzeň také pomalu upozorňovat na své dědictví v podobě Loosových interiérů, které byly tehdy ještě téměř nedotknuté rekonstrukcí a které nepravidelně otevírala k návštěvám veřejnosti. Tyto prostory mi učarovaly a já se do nich ráda vracela,“ popisuje designérka. Vedle atmosféry bytů a kombinace různých materiálů obdivovala především nábytek. Právě ten hrál důležitou roli v jejím dalším studiu. Detailně se Kateřina mohla seznámit s Loosovými principy i díky práci průvodkyně ve znovu oživených interiérech. Jeho dílo tak studovala střídavě čtením příslušné literatury a částečně zkoumáním reálných příkladů přímo v bytech.
Získané poznatky Kateřina Cibulková zúročila v bakalářské práci, v níž navrhla prototyp stolku a židle. Tento set nyní mohou obdivovat návštěvníci bytu manželů Krausových v Bendově ulici 10, kam byl umístěn. „Dlouho jsem přemýšlela, jak architektův odkaz ztvárním. Nakonec jsem se rozhodla pro geometrickou logiku, kterou jsem promítla do dřevěných částí nábytku,“ vysvětluje autorka. Sedák židle a stolek jsou svým tvarem velmi jednoduché a navíc se do sebe dají vzájemně složit, což je typické pro Loosovu tvorbu. Strohý sedák doplňuje plastové opěradlo potažené přírodní plstí a sloužící jako kapsa, kam si člověk může odložit třeba knihu. Výrobu nábytku, který autorka pojmenovala příznačně Adolf, ale už nechala na řemeslnících.
Po absolutoriu na fakultě designu a umění Ladislava
Sutnara zůstala Cibulková věrná architektuře. Vydala se ovšem do české
metropole, kde kromě průmyslového designu na ČVUT studuje ještě na Vysoké škole
uměleckoprůmyslové v Praze.
Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara |
Lenka THOMAYER OPATRNÁ |
15. 09. 2017 |