Mladí designéři všech typů škol i letos soutěžili o Národní cenu za studentský design a ocenění s názvem Excelentní studentský design a Dobrý studentský design. Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara získala na slavnostním vyhlášení výsledků soutěže, které proběhlo 19. října v Moravské galerii v Brně, hned tři ocenění v kategorii Dobrý studentský design.
Letošní ročník národní studentské ceny vypsaly Design Cabinet CZ, Moravská
galerie v Brně a Slovenské centrum dizajnu a hodnotily se práce v oborech
produktového, industriálního a transportního designu. Do soutěže se přihlásilo
256 autorů s 231 pracemi z 12 univerzit a vysokých škol a z 16 vyšších a středních odborných škol. Práce studentů, kteří předkládali
k hodnocení prototypy, modely, doprovodné plakáty a anotace prací, hodnotily
tři nezávislé poroty. Celkem hodnotilo studentské práce 53 profesionálních
vysokoškolských a středoškolských pedagogů, designérů, architektů a kurátorů
designu. Poroty nominovaly v několikakolovém hodnocení k ocenění 99 prací.
Jedna získala Národní cenu za studentský design 2017 * GRAND, jedna získala
Národní cenu za studentský design 2017 * JUNIOR, šest získalo ocenění
Excelentní studentský design 2017 a deset cenu Dobrý studentský design
2017. Děkan Fakulty designu a umění
Ladislava Sutnara Josef Mištera udělil tři ceny ve zvláštní kategorii cena
děkana. Výherci této kategorie získali finanční odměnu a týdenní stáž ve
vybraném kurzu mezinárodní letní školy umění ArtCamp. Týdenní stáž během
ArtCampu získávají mimo jiné i výherci ceny GRAND, JUNIOR a Excelentní
studentský design.
V kategorii Dobrý studentský design získala ocenění studentka ateliéru Ilustrace Kristýna Gregorová. Porotu zaujala její popupová kniha a loutka Slepice a vejce. Autorskou knihu doplňuje dřevěná klec o rozměru reálné klece, která kopíruje výškou i plochou velikost celého slepičího světa. Klec slouží jako přenosný box pro interaktivní prostorovou knihu a loutku slepičky, která umí zobat, běhat i létat. Podle Kristýny jsou slepice zajímavá a podceňovaná zvířata. V její knize se čtenář dozvídá, proč kohouti kokrhají anebo, co bylo dřív, zda slepice nebo vejce. „Žije většina slepic na dvorcích a hledají žížaly? Jaká je opravdová cena za levné vajíčko? Co můžeme pro slepičky udělat, aby měly lepší život? To vše a mnohem více najdete v knize,“ říká Kristýna.
Další oceněnou je absolventka ateliéru Fashion design Tereza Švolíková, která do soutěže odeslala kolekci prádla nazvanou Prádlo jako nejintimnější část šatníku. Oděvní kolekce, která vychází z jejích vlastních zážitků, je velmi intimní a pocitová. Pracuje s prádlovou estetikou a základními kusy šatníku. Celou kolekcí se prolínají ruční techniky, vycházející z přirozených vlastností materiálů. Oděvní kolekce obsahuje 8 ks oděvů s doplňky, 2 páry textilní obuvi, ponožky a flakón na parfém. Součástí je také vizuální identita, logo a návrh na obalový materiál. „Prádlo nosíme přímo na těle, proto je velmi osobní, jsme na něj hákliví a pečujeme o něj se zvláštní starostlivostí. Obtiskáváme se do něj a zanecháváme v něm svoji stopu. Tričko pověšené na prádelní šňůře za kolíčky se pod tíhou vodou nasáklého materiálu vyvěsí a na ramenou zůstanou vytahaná místa, kterých se těžko zbavujeme. Prádlo se po šňůře sesune, v ohybu se látka nakrabatí, uschne a už se jen tak nenarovná. Upozorňuji na neopakovatelnou jedinečnost člověka a okamžiku. Melancholii zániku překonává radost z prostých věcí,“ popisuje autorka.
Poslední oceněnou je absolventka ateliéru Keramika Veronika Šilhavá. Sadu nazvanou Tabula rasa tvoří pět různých kusů. „Na každém z nich jsou aplikované vrstvy, které se používáním budou časem postupně odkrývat. Zaznamenají tak otisky člověka, který bude brát předmět do rukou. Vepíše se do něj. Používáním tak vznikne specifický jedinečný předmět – předmět s příběhem,“ vysvětluje autorka. Vrstvení je zároveň princip vyjadřující základní fakt, na kterém je celá myšlenka vystavěna. Poselství, vzpomínky a příběhy jsou ve věcech ukryty někde pod povrchem. Vzniká tak jakási neviditelná vrstva, kterou jsou schopné vnímat často jen oči jednoho konkrétního člověka. Na povrchu všech tvarů je aplikovaná šedá barva – ta je vyjádřením obyčejnosti a všednosti. Teprve po čase se začne díky dotekům objevovat další barva. V nejvíce namáhaných místech se pak zaleskne zlato, které svojí symbolikou akcentuje výpověď o vzácnosti a cennosti solitérních kusů, které skrývají hluboké lidské vzpomínky.
Hlavní Národní cena s podtitulem Grand putovala na Slovensko, na Fakultu architektury Slovenské technické univerzity v Bratislavě. Získal ji Ján Forgáč za plně rozložitelný sedací nábytek s názvem Seno. K tvorbě ho inspirovanala hornatá slovenská krajina. Stolička byla vylisována za vysokého tlaku ve formě, přičemž hlavním materiálem, ze kterého je vyrobena, je právě seno. Porotu velice oslovila ekologičnost návrhu.
Výstava nominovaných a oceněných prací „Nový (z)boží!“ je k vidění v Moravské galerii v Brně do 29. října. Poté se práce představí na výstavě v Praze, která bude slavnostně otevřena 6. listopadu.
Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara |
Lenka THOMAYER OPATRNÁ |
27. 10. 2017 |