Proděkan pedagogické fakulty Jiří Bezděk vydal novou publikaci s názvem Analytické pohledy na vybrané hudební kreace 20. a 21. století autorů spjatých s Plzní.
Mezi prvními jsme tuto knihu nedočkavě otvírali právě my, studenti skladby. Jedná se evidentně o dílo, ke kterému se budeme vždy rádi vracet z důvodu odborné fundovanosti a čtivosti zároveň. Z odborného přístupu vzniká krystalicky čistá forma materiálu předkládaného čtenáři. Autor cíleně používá vybroušeně barevné výrazy, které nás bezpečnou cestou zavedou do nálady analyzované skladby. Kniha je zároveň i velmi přehledná. Každý skladatel je přiváděn na scénu krátkou charakteristikou jeho života a díla, poté následuje rozbor skladby strukturální, harmonický, melodický a formový, přičemž se autor vždy dostává k samotnému duchu skladby. Duch skladby je líčen podrobně a jímavě, na některých místech vyústí vysvětlením poetického významu díla. Tady splňuje kniha účel probuzení zájmu čtenáře o poznání skladby daného autora.
Publikaci doprovází nápaditými výtvarnými kreacemi, které úzce korespondují s náladami analyzovaných skladeb, práce plzeňské výtvarnice Evy Hubatové. Kniha Analytické pohledy na vybrané hudební kreace 20. a 21. století autorů spjatých s Plzní tak pomohla na svět mnoha krásným myšlenkám a podepřela zájem hudební veřejnosti o nezapomenutí celoživotní práce mnohých plzeňských osobností soudobé hudby.
Veřejná prezentace knihy (zleva): Moderátor Jiří Hlobil, ředitel ČRo Plzeň, Zdeněk Levý, autorka stati o Oldřichu Blechovi, Romana Feiferlíková, autor publikace, Jiří Bezděk, hudební redaktorka ČRo Plzeň, Zuzana Zatloukalová, kmotr při křtu publikace, Karel Pexidr, autorka grafiky přebalu a typografických úprav, Eva Hubatová.
Eva Hubatová výtvarně ztvárnila svitu z baletu Čarodějův učeň hudebního skladatele Miroslava Hlaváče.
Ukázka autorových analogií hudby s výtvarným ztvárněním Evy Hubatové. Oblast hudební interpretace: Brilance, která vyjadřuje vyzařování virtuózových dovedností na publikum. Ohromuje rychlostí hraných pasáží i jejich bezchybností. Nejasné paprsky obrazu zpodobňují nezachytitelnost umělcových pohybů.
Fakulta pedagogická |
Romana Schuldová |
24. 02. 2016 |