Jak řešit násilí a obnovit vztahy diskutovaly ombudsosoby na setkání na ZČU

Konference Spolupráce Univerzita

Efektivní řešení konfliktů, práce s oběťmi násilí, dynamika a obnova vztahů v univerzitním prostředí. Nejen to probírali účastníci kolokvia Školské ombuds platformy na Západočeské univerzitě v Plzni, kteří se sešli už počtvrté.

„Mým úkolem je chránit práva potenciálně ohrožených diskriminačním jednáním v rámci instituce. Je možné se na mne obrátit v případě, že na ZČU mohlo dojít k nějaké formě porušení sociálního bezpečí, to znamená například diskriminaci, nerovnému zacházení, šikaně, agresi či sexualizovanému a genderově podmíněnému násilí," popsal svou práci ombudsman Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) Petr Šimon.

Ombudsosoba je člověk pověřený řešením situací týkajících se neetického jednání, mediuje spory a konflikty v rámci organizace, poskytuje pomoc všem, kdo se na něj v oblasti sociálního bezpečí obrátí a v neposlední řadě dohlíží na vytváření a udržování sociálního bezpečí v akademickém prostředí. V rámci této problematiky se 16. a 17. ledna na půdě ZČU konalo klokvium Školské ombuds platformy nesoucí podtitul Jak přistupovat k oznámením? Perspektivy a výzvy v praxi ombudsosob.

„Na základě průzkumu z roku 2023 jsme zjistili, že jen šest z devatenácti univerzit má na oblast sociálního bezpečí a rovných příležitostí vyčleněné pozice. Dnes má ombudsosobu nebo osobu v obdobném postavení téměř každá univerzita v ČR,“ uvedla vedoucí oddělení Genderové rovnosti, inkluze a diverzity Akademie výtvarných umění a externí krizová interventka Klára Cozlová Čmolíková. Práce s lidmi v univerzitním prostředí stále není vnímána jako gró. Proto se domnívám, že bychom měli zajistit rovnost a kvalitu. Klíčové je nastavení společného směřování a etických hodnot, zajištění kvality naší práce a také dostatek zdrojů," dodala.

Setkání na ZČU bylo dalším krokem v procesu etablování ombudsosob na českých vysokých školách, kde v současné době působí více než 50 ochránkyň a ochránců práv studujících i zaměstnaných osob. Agenda, kterou tyto pozice přinášejí, klade na ombudsosoby vysoké nároky – od volby vhodných postupů přes profesionální nadhled až po efektivní komunikaci. Kolokvium se zaměřilo na sdílení osvědčených postupů, reflexi různých přístupů a konkrétní výzvy, jako je například kontraktování – tedy nastavování realistických očekávání a spolupráce mezi ombudsosobou, klienty a institucemi.

Program kolokvia zahrnoval příspěvky renomovaných odbornic a odborníků na mediaci, restorativní spravedlnost a ombuds praxi. Veronika Lovrits a Brent Epperson z Univerzity v Lucemburku představili metodu Empathy, Attention, and Respect Approach (EAR) pro efektivní řešení konfliktů. Kristýna Pešáková z organizace SPONDEA, Alice Koubová z Filozofického ústavu AV ČR a Petra Masopust Šachová z Institutu pro restorativní justici zase nabídly pohledy na práci s oběťmi násilí, dynamiku vztahů v tzv. „trojúhelníku dramatu“ (oběť, pronásledovatel, zachránce, pozn. red.) a obnovu vztahů.

Zúčastnění diskutovali také novelu zákona o vysokých školách, která má vliv na pozice ombudsosob i celkovou politiku v oblasti vysokoškolského vzdělávání. „Naším cílem bylo pomoci ombudsosobám lépe chápat složité situace, které při své práci řeší, a nabídnout jim nástroje pro řešení,“ zhodnotil akci Jaroslav Šotola, předseda Školské ombuds platformy (ŠOP).


Pokud jste se stali obětí sexuálního či genderově podmíněného násilí, zastrašování, agrese, šikany nebo diskriminace, můžete podat podnět ombudsmanovi ZČU. Podnět mohou podat i svědkyně či svědci, kteří byli danému jednání přítomni. Potřebné kontakty a další informace najdete zde.

Galerie


Celouniverzitní

Lenka Lejčková, Kateřina Dobrovolná

23. 01. 2025