Líný učitel Robert Čapek na Západočeské univerzitě

Přednáška Studující Veřejnost

Robert Čapek, učitel, psycholog a didaktik, který otevřeně hovoří o českém školství a snaží se o změnu vzdělávacího systému, navštívil v pondělí 7. ledna Západočeskou univerzitu v Plzni.

Robert Čapek přijal pozvání oddělení celoživotního a distančního vzdělávání ZČU, skupiny GEG Učte s námi a studentské iniciativy Otevřeno a promluvil na téma Líný učitel, které vychází z jeho, dnes již dvoudílné, stejnojmenné publikace.

Akce se kvůli velkému zájmu konala v posluchárně EP 110 v budově Fakulty elektrotechnické ZČU a byla po celou dobu streamována online. Mezi téměř 150 účastníky setkání byla řada studentů učitelství, učitelů ze základních i středních škol i akademických pracovníků ZČU.

„Slyšel jsem o knížce Líný učitel a chtěl jsem si o ní poslechnout přímo od autora. Mám rád nové metody ve vyučování a snažím se učit atraktivně, aby to děti bavilo. Mnohem více to pak baví i mě,“ říká Petr Koza, absolvent Fakulty pedagogické ZČU a učitel fyziky na Masarykově gymnáziu v Plzni. Inspirovat knihami Roberta Čapka se nechává i Jitka Suchá, ředitelka ZŠ Staňkov: „Učím češtinu a literaturu a snažím se být líný učitel. Vybírám to podstatné, neučím literární historii, snažím se o projektové vyučování a funguje to dobře.“

Podle Roberta Čapka je nejlepší učitel ten, který nechává ve třídě pracovat především děti. Velmi kritický je Čapek k frontálnímu vyučování, ústnímu zkoušení nebo kladení důrazu na učivo. „Netrestejme chyby. Chyby ve vzdělávacím procesu potřebujeme. Místo špatné známky dávejme zpětnou vazbu, protože každou špatnou známkou odstrkáváme děti dál od školy a oboru“, zdůrazňuje. „Když školím po sborovnách v našich školách, narážím na konzervativní učitele, kterým když řeknu, že by si děti měly ve školách hrát a neměly by dostávat špatné známky, tak je to pro ně úplně jiný a nepředstavitelný svět,“ říká Čapek. „Na ZČU se mi přednášelo dobře, líbilo se mi tu, líbila se mi ta atmosféra. Člověk pozná, když je sledován se zájmem a je to něco jiného, než když si školení sborovna musí odsedět. Líbila se mi kombinace učitelů z praxe, studentů a příjemně mě překvapilo, že studentů bylo hodně.“

Alternativní přístupy a názory Roberta Čapka auditorium inspirovaly i pobavily, v obecenstvu se našla ale i řada hlasů, které s metodami líného učitele nesouhlasily. V každém případě účastníci po třech hodinách nabitých příklady a pohledy na výuku z netradičních úhlů odcházeli s mnoha podněty pro reflexi své pedagogické práce.

Pro další aktuální kurzy, semináře, workshopy a přednášky konané na ZČU sledujte webové stránky CŽV a facebook Celoživotní a distanční vzdělávání ZČU.

Galerie


Celouniverzitní

Jakub Truneček

11. 01. 2019