K Západočeské univerzitě už jezdí tramvaj
Univerzita
Veřejnost
Od pondělí
16. prosince mohou cestující využívat nově vybudované tramvajové spojení ke kampusu Západočeské univerzity na Borských polích. Plzeň vybudovala novou tramvajovou trať od křižovatky
Klatovská – Kaplířova – U Borského parku po ulici U Letiště, včetně přemostění
silnice I/27. Slavnostní
otevření tramvajové trati se konalo v neděli 15. prosince, trasu jako
první projely dvě historické tramvaje a vánoční tramvaj.
Akce za 616 milionů korun s DPH
získala podporu z Evropské unie prostřednictvím nástroje ITI Plzeňské
metropolitní oblasti, a to ve výši 355 milionů
korun. Kolaudace je plánována na listopad 2020,
do té doby budou jezdit tramvaje po nové trati ve zkušebním provozu. Zhotovitelem stavby je sdružení
firem TSS GRADE, a. s. a Doprastav CZ s. r. o. Součástí stavby je i vybudování
nového terminálu městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy Plzeňska v Dobřanské ulici.
„Prodloužili
jsme pro naše město zcela klíčovou tramvajovou trať. Nyní vede k areálu
Západočeské univerzity a městskému industriálnímu parku Borská pole. Díky tomu
odbouráme dopravní bariéry pro tyto oblasti a zajistíme dostatečné kapacitní
napojení území, jež v uplynulých letech dosáhlo největší koncentrace
ekonomických i vzdělávacích aktivit v rámci Plzně. Dosud obsluhovaly Borská
pole pouze autobusy a jedna linka trolejbusu. Nyní už nebudou muset lidé při cestách
z centra přestupovat,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa.
„Tramvajové
propojení Západočeské univerzity s centrem Plzně je pro nás velice
významná událost a jsem rád, že jsme k ní mohli také přispět. Naši
studenti a zaměstnanci se rychleji dostanou do školy a budou moci využívat
praktického spojení fakult v centru s těmi na Borských polích. Navíc
budou Plzeňanům mnohem dostupnější akce, které pořádáme pro veřejnost. Zkrátka
se můžeme těšit na to, že univerzita bude lidem v Plzni mnohem blíže,“
řekl rektor ZČU Miroslav Holeček.
„Staveniště
bylo předáno v září 2018, s výstavbou jsme začali v říjnu. Trať
měří 1,3 kilometru a v ulici U Letiště je její součástí také točka
tramvají. V rámci stavby jsme se museli vypořádat i s novým mostem
přes silnici I/27, tedy přes dálniční přivaděč. Most váží 350 tun, jeho délka
je 38 metrů, výška necelých osm metrů,“ přiblížil technický náměstek primátora Pavel
Šindelář, do jehož gesce spadá magistrátní odbor investic, který měl celou
stavbu na starosti.
„Součástí
stavby tramvajové trati je vybudování nového přestupního uzlu Kaplířova –
Dobřanská, který bude sloužit pro městskou hromadnou dopravu Plzně a veřejnou
linkovou dopravu Plzeňska. Pro město Plzeň je tento přestupní uzel klíčový,
umožní cestujícím přestup z příměstských autobusových linek
z Přešticka a Nýřanska na linky městské hromadné dopravy v Plzni.
Náklady na stavbu si vyžádají 63 milionů korun včetně DPH, z toho dotace z
Integrovaného regionálního operačního programu přes ITI činila 38,7 milionu
korun. Z důvodu zvýšení přehlednosti křižovatky Klatovská – Kaplířova – U
Borského parku na ní vybudujeme světelnou signalizaci. Křižovatka Kaplířova –
Dobřanská byla přestavěna na okružní křižovatku,“ řekl náměstek primátora pro
oblast dopravy Michal Vozobule.
„Součástí
projektu je i nové parkoviště v objektu bývalých kasáren u budovy úřadu práce
pro 69 vozů, čtyři stání jsou vyhrazena pro invalidy. Druhá parkovací plocha
byla vybudována u obytného domu na kraji Kaplířovy s kapacitou devíti
míst, s jedním vyhrazeným stáním pro invalidy. Došlo i k dalším stavebním
úpravám, které si vyžádaly úpravy vyplývající z nové dispozice ulic Klatovská
třída, U Borského parku, Kaplířova, Dobřanská a U Letiště,“ doplnil David Malán
z magistrátního odboru investic. Součástí stavby byly i přeložky všech
inženýrských sítí, včetně sítí společností Innogy, ČEZ a CETIN.
Současně
se zprovozněním tramvajové trati na Borská pole došlo od neděle 15. prosince ke
zprůjezdnění Kaplířovy ulice pro individuální automobilovou dopravu.
V provozu ji bude možno využívat do neděle 16. února 2020, a to
z důvodu přerušení stavebních prací v rámci zimní přestávky.
V případě nepříznivých klimatických podmínek v polovině února bude
termín uzavření Kaplířovy ulice upřesněn. Poté se Kaplířova ulice včetně
křižovatky Klatovská – U Borského parku kompletně otevře v průběhu měsíce
května 2020.
„Na
trase linky č. 4 přibydou čtyři nové tramvajové zastávky v obou směrech – Borský park před křižovatkou Klatovská – Kaplířova – U Borského parku, Bory
v nové točce v ulici Dobřanská, Technická u Západočeské univerzity
na Borech a Univerzita poblíž ulice U Letiště. Do točky Bory budou
zajíždět všechny tramvajové spoje, pouze některé budou pokračovat až na
konečnou Univerzita. Změny se dotknou i autobusových linek, které obsluhovaly
konečnou Bory v ulici U Borského Parku. Nově se přesouvají do nového
přestupního terminálu „Bory“ v ulici Dobřanská,“ informoval Jiří Ptáček,
generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP).
„Tramvajovou
trakci považujeme za strategický mód dopravy v rámci dopravy v Plzni. Jsem
rád, že vybudováním této části tramvajové tratě po dlouhé době rozšiřujeme
kapacitní a ekologickou dopravu, která přispívá ke zlepšení životního prostředí
v intravilánu. Pamětníkům mohu připomenout, že poslední rozšíření tramvajové
tratě proběhlo v květnu 1990, tedy před více jak 29 lety,“ upřesnil Roman
Zarzycký, 1. náměstek primátora a předseda představenstva PMDP.
Plzeň
projekt a stavbu připravovala několik volebních období, do získání pozemků
pro stavbu tramvajové trati dala kolem 170 milionů korun.
zdroj a foto: město Plzeň
Galerie
Celouniverzitní
|
Šárka Stará
|
16. 12. 2019
|