Soutěž, která je určena grafickým designérům, ilustrátorům, reklamním agenturám i studentům z celého světa, je pojmenována po jednom z rakouských grafických designérů a ilustrátorů meziválečného období, jehož vliv pronikl do Evropy a Spojených států.
Mezinárodní porota soutěže Joseph Binder Award 2020 se 2. června sešla na online konferenci a do užšího výběru vybrala šest desítek projektů z celkového počtu 1029 přihlášených. V kategorii knižní ilustrace byla nominována patnáctistránková kniha IMPERIA od Dominika Tyla.
„Začátky knihy IMPERIA byly podobně nenápadné jako začátky civilizací, které v ní zobrazuji. Minulé léto jsem začal dělat sérii obrazů-artefaktů na bíle natřené dřevotřískové desky vytažené z kontejneru v DEPO2015. Na ně jsem vytvářel šablonové malby inspirované uměním prvních civilizací. Snažil jsem se v nich vytvořit určitou systematiku, respektive vytvořit skrze ně fiktivní civilizaci," popisuje čerstvý absolvent bakalářského ateliéru Mediální a didaktická ilustrace.
Ateliérovým zadáním bylo v minulém roce téma leporelo silent book, z něhož se dalšími úpravami a rozšířením stala právě kniha IMPERIA. Dominik odeslal knihu na jaře tohoto roku do soutěže JBA2020 na popud vedoucí ateliéru Renáty Fučíkové, která o soutěži své studenty informovala.
Ve své práci se student snaží zachytit zajímavý, naoko cyklický, ale přesto lineární proces tak typický pro život starověkých civilizací. Rozsáhlý státní útvar, jakým bylo impérium, je podle Tyla ve své podstatě násilný fenomén, ve kterém se určitá skupina stane mocnější než její sousedé a začne tyto sousedy pohlcovat, ať už diplomatickou nebo vojenskou cestou. „A je to právě vojenská cesta, která za sebou mimoděk paradoxně zanechává zárodky dalších říší v podobě vytlačeného obyvatelstva a válečných uprchlíků. Koloběh tak začne znovu. V historii bychom se dočetli o bezpočtu případů. Vytvořil jsem tedy celistvý pás ilustrací popisujících vývoj fiktivní společnosti od jejích skromných kočovných začátků, přes růst první vesnice v město, až do bodu, kdy začne expandovat na úkor svých sousedů. Plynule navazující konec a začátek potom dotváří tento cyklický princip," vysvětlil Dominik.
Kdo získá zlaté, stříbrné a bronzové trofeje, se dozvíme 12. listopadu, kdy bude ve vídeňském Designforu otevřena výstava všech nominovaných soutěžních příspěvků. V listopadu vyjde také katalog, ve kterém budou zdokumentovány všechny nominované projekty a budou představeni členové mezinárodní poroty. Dominikovu tvorbu můžete sledovat na Instagramu.
Autoportrét
Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara |
Lenka THOMAYER OPATRNÁ |
10. 09. 2020 |