Další vzdělávání Univerzita Veřejnost
Stejně jako jejich mladší kolegové mají i posluchači Univerzity třetího věku Západočeské univerzity v Plzni za sebou nestandardní akademický rok. Museli se vyrovnat s tím, že se při lekcích nebudou vídat osobně, ale jen na obrazovkách počítačů, a kromě poznatků z oborů, jež se rozhodli studovat, tedy proniknout i do tajů techniky.
Posluchačům se to ale podařilo natolik, že si nyní oni i celý tým Univerzity třetího věku mohou říci, že online výuka
má také své klady.
Informaci o tom, že výuka sice začne prezenčně, ale možná bude nutné přejít do online prostředí, obdrželi posluchači už u zápisů do akademického roku 2020/2021. „Informovaly jsme je, ať sledují aktuality na webových stránkách a své e-maily. Také jsme všechny upozorňovaly na kontrolu osobních údajů,“ říká specialistka pro další vzdělávání Helena Bílková.
Výuka prezenčně skutečně začala, nicméně vydrželo to pouze
jeden týden. „Při přechodu na online výuku jsme musely obeslat jak posluchače,
tak lektory, se kterými jsme řešily problémy a úskalí přednášek, například
neznalost Google Meet, pouštění videí, sdílení prezentací a podobně. Samozřejmě
jsme pro lektory zařídily místnost vedle naší kanceláře, kam mohli chodit přednášet
a kde měli a stále mají k dispozici veškerou potřebnou techniku. Před
přednáškou jsme jim vše nastavily, připravily, spustily a byly poblíž po celou dobu.
Do místnosti jsme také nechaly nainstalovat akustické panely a lektory jsme
vybavily klopovými mikrofony pro eliminaci ozvěn a zajištění co nejlepšího
zvuku při přenosu,“ pokračuje Helena Bílková.
Stejně jako o zahájení výuky se posluchači také o přechodu na online výuku dozvěděli z e-mailu, webu, Facebooku i z nástěnky v budově v Jungmannově ulici, kde Univerzita třetího věku sídlí. Data a časy přednášek se neměnily. „Napsaly jsme jim, na jaké platformě se bude přednášet, a vypracovaly podrobné návody, jak si založit Google účet, připojit se, jak se v místnosti Google Meet vyznat a tyto manuály jsme pravidelně aktualizovaly. Pár dní před každou přednáškou dostávali posluchači po celý akademický rok e-mail, který vždy uzavírala věta, že v případě jakéhokoliv dotazu či problému jsme k dispozici a nemají se nás bát kontaktovat,“ popisuje Bílková.
Prvních pár přednášek bylo náročných pro všechny. Posluchače bylo třeba instruovat, účty zakládat za ně, pokud si někdo nevěděl rady s počítačem a mohl přijít osobně, dostal malé školení přímo v kanceláři univerzity. „Náš ajťák byl tak skvělý, že se dokonce několikrát sebral a dojel přímo k našim posluchačům,“ chválí Helena Bílková kolegu.
Výuka se nakonec uskutečnila v plném rozsahu, ani jeden
předmět či obor nezůstal bez povšimnutí. Online dokonce proběhla i obě cvičení
– Jemnocvik na principech jógy a Kondiční a vyrovnávací cvičení. „Uspořádali jsme nespočet virtuálních vycházek, zvládli jsme se spolu podívat na několik filmů,
videí a divadelních děl. Pokud měl někdo předsudky a obával se, že distanční
výuku nezvládne nebo že nebude mít takovou kvalitu, osobně či po telefonu jsme
s ním všechno prošly krůček po krůčku. Většinou nám pak chodily e-maily
typu Bála jsem se, ale je to fajn, děkuji,“ dodává Helena Bílková
I když se lektoři i posluchači těší na osobní setkávání v učebnách, mnoho z nich osobně či v anonymním hodnocení nestandardního roku uznalo, že online výuka má své klady a do jisté míry i kouzlo. „No přece poslouchat přednášku, která mě zajímá, v pohodlí svého obýváku, se psem na klíně a se skleničkou vína v ruce, to zní pěkně, ne? Na další akademický rok se samozřejmě chystáme na prezenční výuku. Jsme ale připravené kdykoliv dle potřeby přejít opět do on-line prostředí. Dokonce jsme se rozhodly nějaké obory a předměty ponechat virtuálně. Vidíme v tom velkou výhodu zejména pro naše menší pobočky a pro mezipobočkové přednášení,“ říká Helena Bílková na závěr.
Univerzita třetího věku |
Pavel KORELUS |
14. 06. 2021 |