Na katedře hudební kultury na Fakultě pedagogické ZČU bylo
před třemi lety otevřeno doktorské studium. Zdejší doktorandi se neprofilují
pouze vědecky, ale většina z nich zároveň představuje významné osobnosti na
poli hudební interpretace, někteří z nich jsou dokonce činní kompozičně. Díky
podpoře rektora ZČU Miroslava Holečka mohl být 1. června 2021 v prostorách
plzeňských Masných krámů uskutečněn první ročník nové koncertní řady Hudba ze
Západočeské univerzity v Plzni. Tento komorní koncert, věnovaný 30. výročí
založení ZČU, byl současně optimistickým zahájením veřejné koncertní činnosti
na univerzitní půdě po více než roční nucené odmlce, zahájením, jež posléze
vyvrcholilo Slavnostním závěrečným koncertem akademického roku 2020/2021 v
plzeňské katedrále v polovině června.
Doktorandský koncert mohl být prvním univerzitním koncertem
roku, jenž byl zároveň přístupný široké veřejnosti, přesto však z něj byla ve
spolupráci s univerzitním audiostudiem Vladimíra Nového pořízena kompletní
nahrávka, která je k vidění na YouTube.
Program koncertu vycházel z bohaté interpretační činnosti
doktorandů a nabídl dramaturgicky pestrý program. Soňa Bařtipánová se na jeho
začátku představila Partitou č. 2 pro sólové housle od mladého plzeňského
skladatele Václava Benjamina Špírala, jenž v roce 2017 tuto skladbu interpretce
věnoval. Akordeonista Václav Soubusta posluchačům nabídl Contrapunctus in Cis
rovněž od plzeňského skladatele Pavla Samiece, který doplnil první větou z
akordeonové Partity č. 2 Vladimíra Zubitského. Nesmírně zajímavým číslem byla
sedmivětá suita „Pendenza“ pro sólový klarinet, během níž Radek Žitný
představil sedm typů tohoto nástroje od nejvyššího po nejhlubší. Kontrabasista
Tomáš Karpíšek se ve spolupráci s violoncellistou Vilémem Petrasem (j. h.)
představil také jako hudební skladatel vlastním zvukově nemírně zajímavým Duem
pro violoncello a kontrabas. Závěr programu patřil barytonistovi Filipu
Bandžakovi, jenž za klavírního doprovodu Antona Aslamase (j. h.) koncert
zakončil třemi áriemi ze světového operního repertoáru. Zazněla árie Dona
Giovanniho Finch'han dal vino… ze stejnojmenné opery Wolfganga Amadea Mozarta,
Escamillova árie Votre toast, je peux vous le rendre z opery Carmen George Bizeta
a Alekova kavatina Ves‘tabor spit z opery Aleko Sergeje Rachmaninova.
Vysoká interpretační úroveň všech programových čísel
koncertu ukázala plzeňskému publiku, že na katedře hudební kultury dokáže i
přes poněkud unáhlené uzavření uměleckých oborů v zuplynulém desetiletí
vyrůstat nová generace významných hudebních interpretů. Ti jsou schopni oslovit
nejen svým hudebním uměním, ale současně také volbou neotřelého koncertního
programu, který dokáže reflektovat jejich vědeckou a publikační činnost (R. Žitný)
a akcentovat soudobou plzeňskou hudební tvorbu (S. Bařtipánová, V. Soubusta, T.
Karpíšek). Těšíme se, že o těchto hudebních interpretech nadále v budoucnu
uslyšíme, třeba v rámci pokračující koncertní tradice Hudba ze
Západočeské univerzity.
Fakulta pedagogická |
Vít Aschenbrenner |
29. 09. 2021 |