Financování, pracovní spokojenost, motivace i psychická zranitelnost akademických i neakademických pracovníků. Nejen na tato témata se zaměří odborníci z katedry psychologie Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni (FPE ZČU) a matematik Gustavo Carrero z Athabasca University v Kanadě.
Projekt s názvem Working Conditions and Psychological Vulnerability in Czech and Austrian Academic Staff využívá data od zhruba 2700 respondentů a jeho cílem je určit rizikové faktory spojené s pracovní spokojeností, motivací i duševním zdravím zaměstnanců.
„Projekt reaguje na aktuální celospolečenskou debatu o pracovních podmínkách ve vysokém školství. V českém kontextu představuje zásadní problém nedostatečné financování a negativní dopady strukturálních nedostatků na samotné zaměstnance vysokých škol. Cílem projektu je proto komplexně zmapovat pracovní podmínky ve vysokoškolském prostředí,“ popsala hlavní řešitelka projektu Ivana Mašková z katedry psychologie FPE.
Kanadský matematik Gustavo Carrero, který na projektu spolupracuje, se dlouhodobě věnuje netradičnímu propojení výpočtů a psychologie, a tedy modelování v oblasti biologických i psychologických jevů.
„Spolupráce na tomto projektu katedry je pro mě naprosto jedinečná, a to nejen díky množství a kvalitě získaných dat, ale především vzhledem k jejich potenciálnímu praktickému dopadu. Kromě strukturního modelování, které slouží k analýze různých typů vlivů, plánujeme využít také pokročilé matematicko-statistické přístupy, například modelování pomocí neuronových sítí, které dokážou zachytit i velmi složité vztahy mezi proměnnými. Tento přístup nám umožní podrobně porovnat výsledky mezi oběma zeměmi a mezi akademickými a neakademickými zaměstnanci,“ uvedl matematik.
Spolupráce odborníka a FPE bude pokračovat i s Peterem Malinowskim z Liverpool John Moores University, který se věnuje výzkumu mindfulness. „Mindfulness, neboli všímavost, má značný potenciál jako psychologická intervence s preventivním i terapeutickým účinkem v oblasti redukce stresu a podpory duševního zdraví. Na katedře aktuálně vyvíjíme intervence založené na mindfulness, určené jak pro studující, tak pro zaměstnance,“ řekla vedoucí katedry psychologie Dana Buršíková.
Carrero byl navíc v květnu hostem na Fakultě aplikovaných věd ZČU, kde přednesl přednášku Unfolding the Beauty of Broken Tulips through Mathematical Modelling. „Přítomným vysvětlil, jak lze matematickým modelem popsat vznik pruhování na okvětních lístcích tulipánů infikovaných mozaikovým virem,“ doplnila Gabriela Holubová z katedry matematiky.
Fakulta pedagogická |
Dana Buršíková |
28. 05. 2025 |