Přes 400 podniků a neziskových organizací se zapojilo do šetření, ve kterém se výzkumný tým ze ZČU ptal na potřeby kulturních a kreativních subjektů v regionu. Respondenty rozdělili do tří skupin – kreativní jádra, drobní tvůrci a koordinátoři – a zmapovali, jaké formy podpory považují za nejpřínosnější. Zatímco dříve kraj nabízel podporu bez ohledu na potřeby jednotlivých aktérů, nová data ukazují, kdo o jakou formu pomoci skutečně stojí — a proč.
„Zjistili jsme, že pokud chceme rozvíjet kreativní sektor v kraji, musíme nabídnout cílené vzdělávání, snazší přístup ke grantům a propojení s dalšími regiony, včetně zahraničí,“ říká sociolog a prorektor ZČU Jan Váně. Výsledky poslouží Plzeňskému kraji jako podklad pro cílenou strategii podpory tohoto důležitého sektoru.
Zjištění ukazují, že kreativci v regionu nejvíce oceňují přístup ke vzdělávání v oblastech marketingu, IT a umělé inteligence, stejně jako podporu v řízení inovací a orientaci v dotačních zdrojích. Výzkum ukázal také potenciál kreativních voucherů – i když je dnes využívá jen menší část subjektů, jejich zavedení v přístupnější podobě by mohlo významně pomoci zejména menším firmám a neziskovým organizacím.
„Byznysové subjekty vykazují obecně větší zájem o většinu typů podpory než neziskovky, výjimkou je oblast inovací a dotací, kde jsou potřeby vyrovnané, “ doplňuje socioložka Martina Štípková.
Výzkum zároveň upozorňuje na významné rezervy: drobní tvůrci často zůstávají mimo hlavní proud podpory. Právě oni by mohli zacíleným vzděláváním a jednoduššími dotačními nástroji získat větší prostor k rozvoji.
Výsledky vědci prezentovali na krajské konferenci k rozvoji kulturních a kreativních odvětví jako finální výstup tříletého projektu realizovaného v rámci Národního plánu obnovy. Projekt je výsledkem spolupráce Plzeňského kraje a Západočeské univerzity, kterou kraj oslovil pro věcnou a odbornou přípravu rozvojových strategií. Kompletní zprávu zájemci najdou zde.
Fakulta filozofická |
Jan Váně, Andrea Čandová |
29. 05. 2025 |