Češka mezi světovými inovátory ve vzdělávání. Tereza Havránková ze ZČU se zapojila do programu v USA

FPE International Zaměstnanci

Virtuální mobility, chytré učebny i umělá inteligence ve školách. Tereza Havránková z Fakulty pedagogické ZČU se jako jediná z Česka připojila k elitní skupině odborníků v rámci programu zaměřeného na technologie ve vzdělávání. Inspiraci a kontakty si odváží z univerzit i škol napříč USA.

Tereza Havránková, vyučující a proděkanka Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni (FPE ZČU), se zúčastnila třítýdenního programu IVLP (International Visitor Leadership Program) ve Spojených státech. Do programu amerického ministerstva zahraničí byla vybrána jako jedna ze 14 účastníků z celého světa.

Největším přínosem pro mě byla možnost diskutovat se zástupci pedagogických fakult Brown University a University of Rhode Island. Vidím zde velký potenciál pro budoucí spolupráci v oblasti virtuálních mobilit a společného výzkumu,“ uvedla Havránková, která se v rámci programu pohybovala mezi čtyřmi americkými státy – od hlavního města Washingtonu až po Texas. „Jde o konkrétní krok směrem k tomu, aby i naši studenti a studentky mohli získávat zkušenosti ze zahraničí bez nutnosti dlouhodobého výjezdu,“ dodala proděkanka FPE. Co konkrétně virtuální mobilita obnáší? Například sdílené online kurzy se zahraničními univerzitami, společné webináře nebo projektovou spolupráci studentů z různých zemí. Vše probíhá online a studenti tak mohou zažít mezinárodní výuku i z domova," upřesnila Havránková.

Zásadní byla podle Havránkové i účast zástupců organizací jako ISTE, EdTech Nerds a TCEA, kteří se dlouhodobě věnují technologiím ve vzdělávání. „K podpoře učitelů přistupují systematicky a je pro ně důležité profesní vzdělávání zaměřené na praktické využití technologií, například skrze mentoringové programy, letní akademie nebo online platformy, které nabízejí hotové výukové scénáře pro učitele,“ řekla.

Poznatky si proděkanka přivezla také z návštěv amerických škol, kde technologie tvoří přirozenou součást výuky napříč předměty. „Technologie nejsou v amerických školách vnímány jen jako součást výuky informatiky. Naopak – používají se napříč předměty a jsou přirozenou součástí výuky,“ dodala. Právě tento přístup chce Havránková přenést i do výuky budoucích učitelů na ZČU. „Studentům chci ukazovat, že technologie nejsou cíl, ale prostředek – a že klíčové je, jak je dokážeme do výuky smysluplně integrovat,“ uvedla. Školy, které během programu navštívila, zároveň věnovaly velkou pozornost atmosféře ve třídě a sociálnímu klimatu. „Učitelé aktivně podporují spolupráci a vzájemný respekt mezi žáky. Velmi se dbá na to, aby se děti cítily bezpečně, běžné jsou i krátké aktivity zaměřené na rozvoj empatie a sebereflexe," dodává Havránková.

International Visitor Leadership Program je nejstarší výměnný program amerického ministerstva zahraničí. Od roku 1940 se ho zúčastnilo přes 230 000 mezinárodních lídrů – včetně více než 500 budoucích prezidentů či premiérů a dvanácti držitelů Nobelovy ceny. Účastníci jsou nominováni americkými ambasádami v jednotlivých státech. Finální výběr účastníků se pak koná na Ministerstvu zahraničních věcí USA. Cílem programu je podporovat globální spolupráci v různých oblastech – v tomto případě ve vzdělávání – a propojit profesionály z celého světa s americkými institucemi a odborníky. Program, jehož se Tereza Havránková účastnila, se věnoval tématu Technology Innovators: Education in the Digital Age a zaměřil se například na přístup ke vzdělávání ve venkovských oblastech, integraci digitálních nástrojů do výuky nebo rozvoj pedagogických dovedností učitelů ve vztahu k technologiím.

Galerie


Fakulta pedagogická

Michal Švec

12. 06. 2025