Minulý týden byl na Západočeské univerzitě v Plzni akreditován nový vzdělávací program Technik diagnostik zdravotnické termografie. Na motivaci k jeho vzniku a na přínosy jeho realizace jsme se zeptali docenta Milana Honnera, vedoucího odborné skupiny termodiagnostiky a člena nejvyššího orgánu Asociace technických diagnostiků ČR, který je jeho odborným garantem.
Proč vlastně tento vzdělávací program vznikl?
Vzdělávací program Technik diagnostik zdravotnické termografie je součástí aktivit Západočeské univerzity v boji proti covid-19. Termokamery jsou v současnosti masivně instalovány v nemocnicích, na úřadech, ve firmách. Od jejich použití se očekává, že odhalí osoby se zvýšenou teplotou, aby se nedostaly do užšího kontaktu s ostatními zdravými osobami a omezilo se tak riziko přenosu nákazy. Bez vyškolení lidí, kteří o použití termokamer rozhodují, kteří termokamery instalují i těch, kteří jimi diagnostikují teplotu osob, si ale všichni kupujeme pouze iluzi bezpečí.
Chcete tím říct, že by se na termokamery nemělo spoléhat a neměly by se k tomuto účelu používat?
Použít termokameru k měření teploty osob je rozumné
řešení. Je to v současnosti jediný dostupný způsob, jak rychle a bezkontaktně
identifikovat osoby, které mohou představovat určité zdravotní riziko. O tom,
jak je tento způsob spolehlivý, ale rozhoduje člověk. Volba technického řešení
kamery, volba místa a postupu snímání osob, volba parametrů ve vyhodnocovacím
softwaru, to všechno hodně rozhoduje o tom, kolik osob se zvýšenou teplotou
měřicí systém neodhalí, anebo také kolikrát vyhlásí falešný poplach u lidí s
normální teplotou.
A v tom je velký prostor a důležitá úloha vzdělávání.
Nemám úplně dobrý pocit, když vidím, že se v řadě případů používají termokamery
původně určené pouze pro ostrahu objektů, které nemají standardní funkce pro
měření teploty. Propagační materiály některých instalovaných kamer popírají
fyzikální zákony nebo v lepším případě drobným písmem uvádějí, že pro stanovení
vnitřní teploty lidského těla bychom měli použít jiný přístroj. Některé firmy, zajišťující instalace, mají s bezkontaktním měřením teplot zatím malé
zkušenosti.
Rozhodli jsme se proto na tuto situaci zareagovat. U
nás ve vysokoškolském ústavu Nové technologie - výzkumné centrum (NTC) se
bezkontaktnímu měření teplotních polí dlouhodobě věnujeme. Řešili jsme desítky
problémů s uplatněním termokamer ve vědě i v průmyslu. Chceme se podělit o naše
více než dvacetileté praktické zkušenosti, abychom se na použití termokamer
mohli všichni maximálně spolehnout a přitom od něj neočekávali nemožné.
Výsledkem je tento vzdělávací program.
Váš vzdělávací program je tedy v podstatě určen všem, jež jsou nějakým způsobem zapojeni do řešení bezpečnostní problematiky s měřením teploty osob. Co se tedy vaši absolventi naučí?
Naším záměrem bylo
vytvořit krátký a intenzivní kurz. Součástí je seznámení s fyzikou
bezkontaktního měření teplot, které je založeno na snímání neviditelného
tepelného záření. Velký prostor věnujeme praktickým ukázkám a samostatné práci
s termokamerou. Zvolené příklady se týkají měření teploty osob.
V části o technice
budeme představovat, z jakých částí je termokamera sestavena a jak funguje. V
části o vyhodnocení termogramů budeme ukazovat softwarové možnosti analýzy
nasnímaných teplotních polí. V části o tzv. kvantitativní termografii budeme
společně objevovat vlivy stavu měřeného povrchu, vlivy odrazů záření okolí a
vlivy propustnosti prostředí mezi měřeným povrchem a termokamerou. Část měření
osob je navržena tak, aby si účastníci kurzu prakticky vyzkoušeli různé situace,
se kterými se mohou v praxi setkat. Jedná se o měření osob přicházejících z
vnějšího teplého nebo studeného prostředí, s brýlemi, s rouškou, čepicí a podobně.
Simulace různých situací dle umístění kamery, pohybu lidí a podle technických
parametrů použité termokamery.
Stručně řečeno chceme ukázat záludnosti i návody, jak termokamerou dobře měřit teplotu lidí.
Kurz jste připravili ve spolupráci s kolegy z Fakulty zdravotnických studií (FZS) Západočeské univerzity v Plzni. Jaká je jejich role v tomto vzdělávání?
Role našich
kolegů z FZS je velmi důležitá a to hned ze dvou důvodů.
Pokud chci dobře tepelně diagnostikovat lidské tělo,
musím o něm něco vědět, o termoregulaci, o příčinách a projevech změn tělesné
teploty. Úplně základní je uvědomit si, že na povrchu lidského těla není všude
stejná teplota. A tato teplota se může velmi lišit od vnitřní teploty, jejíž
překročení znamená stav zvýšené teploty nebo horečky.
Druhý důvod je ten, že chceme, aby naši absolventi
byli připraveni i na takové situace, kdy jim samotným může při kontaktu s
měřenými osobami hrozit určité zdravotní riziko. Součástí kurzu je proto část o
osobních ochranných pracovních prostředcích a jejich použití. A to nejen
teoreticky ale vše si prakticky vyzkouší. Do kurzu jsme vložili i problematiku
první pomoci při možných krizových situacích.
Jak dlouho vám trvalo tento vzdělávací program připravit?
Díky našim dvacetiletým zkušenostem jsme dokázali kurz připravit během čtrnácti dní. V tom je zahrnuta nejen samotná příprava kurzu, ale i procedura jeho akreditace v Radě pro celoživotní vzdělávání Západočeské univerzity v Plzni. Všem zúčastněným bych chtěl také touto cestou poděkovat, že se vše podařilo za tak krátký čas zvládnout.
A neznamená to, že by kurz byl připraven, jak se říká, horkou jehlou?
To v žádném případě. Vycházeli jsme z našeho školení, které je přípravným kurzem pro certifikaci v oboru technik diagnostik - termografie podle ČSN 18436-7. K tomu jsme přidali poznatky získané ve světě i na našem pracovišti o možnostech použití termokamer k měření teploty osob.
Kde je možné získat o kurzu bližší podrobnosti?
Podrobné informace včetně kontaktního formuláře s
přihláškou je možné nalézt na internetových stránkách našeho školicího
pracoviště na adrese ssptermo.zcu.cz. Doba trvání kurzu jsou tři dny, dva dny
termografická část, jeden den zdravotnická část. Úspěšní absolventi našeho
kurzu se budou moci prokázat osvědčením vydaným Západočeskou univerzitou v
režimu celoživotního vzdělávání. První termíny jsou vypsány od 5. května.
Těšíme se na účastníky.
Člověk za ochranným štítem se stává pro termokameru neviditelným
Termogramy člověka s různě zahalenou tváří
Od září 2019 je NTC schválené školící pracoviště pro pozici technik diagnostik termografie
Nové technologie - výzkumné centrum |
Dita Sládková |
28. 04. 2020 |