Výstava Co dokáže reklama? představuje osobnost a tvorbu Miroslava Sutnara

Univerzita Veřejnost Výstava

Výstava, která je v Galerii Ladislava Sutnara k vidění do 29. srpna, je prvním krokem v prezentaci osobnosti a práce komerčního inženýra Miroslava Sutnara a zároveň malým příspěvkem k mozaice dosud nezmapované historie československé reklamy.

Výstava je výsledkem spolupráce ateliérů Vizuální komunikace (vedoucí František Steker) a Grafický design (vedoucí Ditta Jiřičková) s iniciátorkou projektu Ivanou Sutnarovou. Co dokáže reklama? představuje působivou, pětimetrovou dvojjazyčnou časovou linii Miroslava Sutnara navrženou studentkou Kristýnou Dufkovou, animované pohyblivé plakáty, které reflektují originální návrhy, a poprvé i velký výběr autentických materiálů Miroslava Sutnara z archivu Ivany Sutnarové.

Miroslav Sutnar (1902-1987) byl synovcem Ladislava Sutnara, jedním z prvních odborníků na reklamu a zakladatelem moderní československé reklamy. Stál u zrodu Reklamního klubu československého i Spolku komerčních inženýrů, byl dlouholetým šéfredaktorem časopisu ORO, autorem slavných reklamních kampaní pro firmy BSA, JAWA či BAŤA, ale také spoluautorem Programu poválečné očisty Prahy a státně propagačního projektu Startujeme do dvouletky.
Osudnou se mu v padesátých letech minulého století stala až organizace Stálé výstavy čs. stavebnictví, která znamenala nejen ukončení jeho aktivní reklamní činnosti, ale především zatčení a dlouholeté věznění.
Jako ředitel nakladatelství a vydavatelství Politika byl také přímým účastníkem mnoha zlomových okamžiků československých dějin a své osobní zkušenosti zaznamenal v souboru deníků, které jsou významnou součástí jeho písemné pozůstalosti a neocenitelným zdrojem informací pro další generace.

Galerie


Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

Lenka THOMAYER OPATRNÁ

12. 08. 2020