Další vzdělávání Spolupráce Veřejnost
Poruchy senzorického zpracování nejsou samostatnou klinickou
diagnózou, ale je to symptom, který provází řadu onemocnění – ADHD, autismus,
poruchy chování, pozornosti, dyspraxie apod. Terapie je založena na cílené
stimulaci vestibulárního, proprioceptivního a taktilního systému, která má
dítěti pomoci lépe integrovat příchozí smyslové vstupy a formovat adaptivní
odpovědi, v tomto případě jde o vhodné chování.
Sedm výukových videí bude pro studenty a odborníky z praxe včetně speciálních pedagogů k dispozici na portálu Mefanet. Provádění terapie v celé šíři sice vyžaduje speciálně vybavenou místnost, ale jedno video se bude týkat také možnosti domácího cvičení.
V terapii jde o zprostředkování podnětů
pro propriocepci, zejména u těch dětí, které jsou hypersenzitivní na doteky.
Aktivity jako tlačení, tažení nebo skákání mohou působit na dítě uklidňujícím
dojmem. Zprostředkování podnětů pro
vestibulární aparát se uskutečňuje prostřednictvím
aktivit jako houpání, točení, skákání. Zprostředkování
podnětů pro taktilní stimulaci spočívá v zaměření na jemnou motoriku, v práci
s různými materiály a v poznávání materiálů hmatem. Nejde o to naučit
dítě danou aktivitu nebo konkrétní motorickou zručnost, ale záměrem terapeuta
je pomoci dítěti lépe fungovat po stránce fyzické, emocionální i akademické.
"Terapeut pomáhá dítěti, aby bylo lépe připraveno na osvojení si motorických dovedností, akademických schopností nebo vhodného chování. Terapie vyžaduje cílené vyšetřování a speciálně vybavenou místnost s houpačkami, skluzavkami, trampolínou. Fakultní centrum zdraví při Fakultě zdravotnických studií má připravenou místnost pro provádění senzorické integrace v Plzni v Dominikánské ulici," uvedl děkan Fakulty zdravotnických studií Lukáš Štich.
Fakulta zdravotnických studií |
Alena Lochmannová |
08. 03. 2021 |