Školení Scaffolded
Language Emergence (SLE) bylo určené učitelům a studentům cizích jazyků. Dva rodilí
mluvčí španělštiny, které této metodě naučil zahraniční odborník Donald Kiraly,
školili účastníky prakticky, zatímco autor metody pro ně připravil teoretické zázemí v prostředí Google Classroom a na místě poskytovat
odborný dohled a metodologický výklad. Po třech dnech praktických ukázek metody
SLE ve španělštině představili účastníci školení ve třech jazycích ukázku
vlastní výuky, kterou aplikovali na skupiny dobrovolníků.
Metodu SLE vyvinuli na vysokoškolském pracovišti Fachbereich Translations-, Sprach-und Kulturwissenschaft, jež je
součástí Johannes Gutenberg-Universität Mainz v Německu, a byla
již použita v řadě cizích jazyků v obecném i odborném
kontextu. V praxi vychází především z přirozeného učení
v maximálně autentickém prostředí, které v počáteční fázi výuky
zařazuje pouze fonetickou podobu jazyka, jenž je teprve později doplněn o práci
s psanými texty, a minimalizuje nutnost používání gramatické
terminologie. Součástí metody jsou strukturálně-globální a audiovizuální
metody, přirozený přístup a také celková fyzická odezva (Total Physical
Response), koncepčně-funkční metoda (Notional-Functional method) a
komunikativní metoda. Studenti, kteří se učí cizí jazyk metodou SLE, využívají
pohyb a práci celého těla, jejich zapojení do aktivit a komunikace je naprosto
dobrovolné, a to vše přispívá k výraznému snížení stresu a bariér, které
mohou jazykové vzdělávání doprovázet.
Proškolenou skupinu tvořili především vyučující Ústavu
jazykové přípravy, z nichž část okamžitě zařadila prvky metody SLE do
výuky v zimním semestru 2021/22. Účastníci školení se v závěrečném
dotazníku vyjadřovali následovně:
„Teorie mě donutila zamyslet se nad mým
vlastním procesem učení se cizím jazykům v dospělosti.“
„Z praktických aspektů
mě zaujalo, že se neučí gramatika, a od samých začátků se studenti setkávají
s rozmanitými a složitými jazykovými jevy.“
„Zaujalo mě, že vyučující po většinu času je spíše asistentem či průvodcem, který sleduje, jak ve třídě dochází k vynořování jazykových znalostí.“
Ústav jazykové přípravy |
Kateřina Štroblová |
04. 10. 2021 |