International Tisková zpráva Věda
Těžištěm expozice Regionálního technologického institutu (RTI)
jsou aditivní technologie, tedy 3D tisk. Ten je jedním z hlavních směrů
výzkumného centra Fakulty strojní. RTI například disponuje jednou
z nejmodernějších technologií v oblasti tisku kovů. V Brně proto
představí frézovací hlavu Medúza, navrženou pro výrobu 3D tiskem z kovu
a určenou pro produktivní obrábění žáruvzdorné slitiny IN718. Použitá
technologie výroby se pozitivně projevuje i v designu frézy. Do těla je
zakomponovaná složitá soustava kanálků s proměnným průtokem procesní
kapaliny, speciální dýzy přesně moderují směr kapaliny do místa řezu, čímž
je umocněn pozitivní vliv kapaliny na proces obrábění. Hlavním přínosem frézy
je však naladění její tuhosti v axiálním a radiálním směru, což zlepšuje produktivitu
obrábění. Celý koncept frézy přináší značnou úsporu hmotnosti a redukuje
setrvačné účinky, které tak nezatěžují vřeteno stroje v takové míře jako
plná konvenční fréza. Kromě frézy Medúza nebude v expozici RTI chybět ani frézovací
hlava Kraken, určená pro frézování
těžkoobrobitelných materiálů, která získala na MSV v roce 2018 Zlatou
medaili za nejlepší exponát v kategorii Inovace komponent ve
strojírenství.
Speciální 3D tisk bude reprezentovat také 3D model úzkorozchodného podvozku
nízkopodlažní tramvaje. Ten byl vytištěn v měřítku 1:15 z materiálu
PA12GB, obsahujícího kromě základního materiálu, jímž je polyamid, neobvykle také
40procentní podíl skla. Právě využitím skla ve 3D tisku je RTI v rámci ČR zcela
unikátní. Jeho použití ovlivňuje vlastnosti výsledného materiálu, například mu
propůjčuje větší tuhost. Použitá technologie 3D tisku navíc dokáže bez
jakýchkoliv úprav vytisknout velmi komplikovaný model podvozku se všemi
detaily, které obsahuje původní „výrobní“ model. Exponát je tak ukázkou toho,
jak lze na průmyslové tiskárně HP tisknout modely či funkční prvky konstrukcí
s velmi dobrými mechanickými vlastnostmi a vysokou kvalitou povrchu
materiálu.
Výzkumné centrum RTI spolupracuje také s vesmírným
průmyslem. Pro klatovskou společnost ATC Space, spolupracující s Evropskou vesmírnou
agenturou, navrhlo technologii obrábění dílů nosné rakety. Jde přitom o velmi
aktuální problematiku obrábění hliníku. Na MSV tak bude k vidění díl
rakety Ariane 6, který slouží pro připojení pomocných startovacích
motorů P120C, resp. pro jejich bezpečné oddělení po vyčerpání paliva. Vyroben
je z hliníkové slitiny, dosahující pevnosti v tahu více než 500 MPa. Díly vyrábí
s technologickou podporou RTI právě klatovská společnost ATC Space.
Možnosti využití 3D tisku ukáže výzkumné centrum RTI také na
3D modelech archeologických nálezů. Ty RTI vyrábí v rámci
spolupráce s muzei, která tyto kopie hmotných pramenů mohou využívat
například při popularizačních akcích.
Výzkumné centrum Nové technologie pro informační společnost
(NTIS) Fakulty aplikovaných věd představí na MSV systém DronePort. Jedná
se o unikátní prototypové zařízení pro automatickou výměnu a správu baterie
dronu. Droneport obsahuje robotický manipulátor se speciálně upraveným
uchopovačem, který umožňuje automatické sejmutí baterie z dronu a následné
umístění do nabíjecí stanice. Ta se postará o její správné nabíjení a zamezí
její předčasné degradaci. Prototyp je jedním z výsledků evropského projektu
COMP4DRONES. Kromě samotného zařízení je k dispozici ukázka počítačové simulace
v reálném čase, včetně použití celého systému v praxi.
Vysokoškolský ústav Západočeské univerzity Nové technologie
– výzkumné centrum (NTC) se ve svém výzkumu a vývoji zaměřuje mimo jiné na
technologie obnovitelných zdrojů energie založené na bateriových systémech. Ve
své expozici přiblíží výzkumné centrum NTC ve spolupráci se start-upem Pinflow technologii
pro stacionární ukládání energie na bázi vanadových redoxních průtočných
baterií, která umožňuje oddělení kapacitní (kWh) a výkonové
(kW) složky. Celé řešení je nehořlavé a nevýbušné. Nespornou výhodou je vysoká
životnost baterie bez ztráty kapacity, převyšující 25 let. Po celém světě se těchto
baterií nainstalovalo více než 50. Samotná technologie je vhodná zejména pro
velké instalace, kde výkony převyšují jednotky MW. V expozici bude k
vidění zmenšený model zařízení.
Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara předvede
návštěvníkům MSV, jak průmyslový design dokáže reagovat na současné výzvy.
Studenti designu v ateliéru Jana Korabečného a Štěpána Soutnera
zpracovávali neobvyklé zadání: 350 000. Tolik lidí se podle odhadu OSN utopí
na světě za jeden rok. Zkuste přijít s řešením, které dokáže toto číslo snížit.
Jak se s tématem vypořádali designéři plzeňské Sutnarky a studenti nových
médií Taylor´s University v Malajsii, to mohou návštěvníci MSV posoudit sami.
Návrhy záchranářského oblečení, přileb nebo dětské evakuační kolébky si v expozici
Sutnarky prohlédnou ve virtuální realitě.
Tým ZČU na veletrhu v Brně.
3D model úzkorozchodného podvozku nízkopodlažní tramvaje.
DronePort výzkumného centra NTIS.
Frézovací hlava Medúza výzkumného centra RTI.
Stacionární ukládání energie výzkumného centra NTC a start-upu Pinflow.
Celouniverzitní |
Šárka Stará |
08. 11. 2021 |