Fakulta pedagogická se zúčastnila konference věnované podpoře znevýhodněných žáků

Konference Spolupráce

Regionální on-line konference „Podpůrná síť aktérů ve vzdělávání v Plzeňském kraji“, která se uskutečnila ve středu 27. října, se zúčastnila řada odborníků, zabývajících se podporou a vzděláváním žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.

Cílem bylo prezentovat a vyhodnotit stav sociálního vyloučení v regionu, ale zejména i otázky spojené se sociálním zázemím žáků a školním neúspěchem. Sociokulturní znevýhodnění bylo představeno nejen jako častá objektivní překážka k efektivnímu a plnohodnotnému vzdělávání, ale také jako oblast, jejíž negativní rozměr je možné snižovat vhodnými opatřeními, dostupnými nástroji a sítí podpory ve spolupráci s důležitými aktéry, včetně podpory učitelů v této oblasti.

Za Fakultu pedagogickou se svým odborným příspěvkem „Žáci s odlišným mateřským jazykem a jejich podpora“ vystoupily Dagmar Šafránková a Markéta Zachová z katedry pedagogiky.

Hlavní ideou jejich příspěvku byla myšlenka společného vzdělávání a představení dílčích závěrů z mezinárodního česko-polského výzkumu (realizovaného s Mazovskou státní univerzitou v Płocku), zaměřeného na podporu a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem z perspektivy klíčových aktérů: vedení školy – učitelů – rodičů. Součástí příspěvku byly návrhy a doporučení na inovace v oblasti práce s žáky s odlišným mateřským jazykem, včetně možností implementace tohoto tématu v pregraduální a postgraduální přípravě učitelů.

Konference se konala v rámci individuálního projektu ESF OP VVV MŠMT „Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami“, záštitu jí poskytlo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a Agentura pro sociální začleňování. 

Galerie


Fakulta pedagogická

Dagmar Šafránková, Markéta Zachová

18. 11. 2021