Cílem bylo prezentovat a vyhodnotit stav sociálního
vyloučení v regionu, ale zejména i otázky spojené se sociálním zázemím
žáků a školním neúspěchem. Sociokulturní znevýhodnění bylo představeno nejen
jako častá objektivní překážka k efektivnímu a plnohodnotnému vzdělávání,
ale také jako oblast, jejíž negativní rozměr je možné snižovat vhodnými
opatřeními, dostupnými nástroji a sítí podpory ve spolupráci s důležitými aktéry,
včetně podpory učitelů v této oblasti.
Za Fakultu pedagogickou se svým odborným příspěvkem „Žáci
s odlišným mateřským jazykem a jejich podpora“ vystoupily Dagmar
Šafránková a Markéta Zachová z katedry pedagogiky.
Hlavní ideou jejich příspěvku byla myšlenka společného
vzdělávání a představení dílčích závěrů z mezinárodního česko-polského
výzkumu (realizovaného s Mazovskou státní univerzitou v Płocku), zaměřeného
na podporu a vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem
z perspektivy klíčových aktérů: vedení školy – učitelů – rodičů. Součástí
příspěvku byly návrhy a doporučení na inovace v oblasti práce s žáky
s odlišným mateřským jazykem, včetně možností implementace tohoto tématu
v pregraduální a postgraduální přípravě učitelů.
Konference se konala v rámci individuálního projektu
ESF OP VVV MŠMT „Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně
vyloučenými lokalitami“, záštitu jí poskytlo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR a
Agentura pro sociální začleňování.
Fakulta pedagogická |
Dagmar Šafránková, Markéta Zachová |
18. 11. 2021 |