Konference Spolupráce Studující
Děkan Fakulty pedagogické Pavel Mentlík ve svém
úvodním proslovu vyzdvihl význam doktorských vzdělávacích programů a jejich
garantů. Skladba témat odpovídala zaměření konference – zaznělo mnoho
zajímavých příspěvků z oblasti výzkumu, metodologie pedagogického výzkumu
a zpracování dat. Další skupinu příspěvků tvořily prezentace zaměřené na pomoc
a náměty doktorandům při tvorbě disertačních prací. Především se hovořilo o způsobech
publikování vlastních výstupů, metodice hodnocení publikací, včetně jejich
zadávání do systému OBD, a o grantové činnosti.
Konference měla mezinárodní účast – mezi prezentujícími byli
také Juan F. Arratia, zakladatel společnosti Scientific Caribbean
Foundation, a Renáta Orosová, vedoucí katedry pedagogiky Filozofické
fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika. Z České republiky nebyla zastoupena
jen Západočeská univerzita, ale pozváni byli také akademici z Jihočeské
univerzity, Technické univerzity v Liberci, Univerzity Palackého v Olomouci,
Univerzity Hradec Králové a Masarykovy univerzity v Brně.
O tom, jak se nebát přípravy odborných publikací,
pohovořila Lucie Rohlíková. Jiří Kohout nahlédl na téma
publikací z hlediska metodiky M17+ a Václav Šimandl posluchače seznámil
s lákavými, leč nebezpečnými predátorskými časopisy. Následovala Karla
Brücknerová se svojí inspirativní přednáškou ukazující cestu od chaosu
k příběhu a Jan Berki s výzvami nového
informatického kurikula a vědy. Sekci zvaných přednášek ukončil Denis
Mainz, který účastníky seznámil s evidencí výsledků
akademické tvůrčí činnosti.
Neméně početnou skupinou příspěvků byly prezentace
doktorandů. Ti představili výsledky své současné práce a náměty dalšího
směřování výzkumů. Mezi první doktorké příspěvky patřilo programování počítačem
řízených zdrojů od Pavla Moce a rozvoj digitální
gramotnosti maturantů Jana Bezděky. Jana Černá a Michaela
Bartošová představily posluchačům výsledky vnímání online technologií
z pohledu budoucích učitelů studujících na Univerzitě Palackého v Olomouci
a Tereza Havránková popsala převrácenou třídu v on-line výuce
anglického jazyka na vysoké škole. Student Univerzity Hradec Králové Pavel
Hanuš představil svůj projekt výuky účetnictví. Konferenci uzavřel
Miroslav Zíka s problematikou vývoje virtuální třídy.
Účastníci v přednáškovém sále i v on-line prostoru
vnímali prezentace kladně, mnohdy příspěvky vyvolaly další diskusi. Konference tak
byla přínosná a aktivizační pro všechny zúčastněné. Bohužel se stejně jako
minulý ročník i tento nesl v duchu omezených možností setkávání. Prakticky
většina zúčastněných si posteskla nad nemožností konat konferenci
v tradičním pojetí. Zmiňovali absenci fyzického kontaktu, který se
v on-line prostoru i přes značný technologický pokrok v komunikacích
nedá nijak nahradit.
Již nyní se můžeme těšit na další ročník. Věřme, že ji budeme
moci uspořádat v plně kontaktním režimu, budeme se moci osobně setkat,
společně diskutovat, rozvíjet nápady a v neposlední řadě i navázat nové
přátelské vztahy.
Fakulta pedagogická |
Pavel Moc, Jan Bezděka |
16. 12. 2021 |