Vstup: volný
"Neexistuje nouzový východ,“ prohlásil před více než
deseti lety při návštěvě jednoho ateliéru belgický umělec Philippe Vandenberg.
Pro umělce, který maluje to, co namalovat či vyjádřit ani nelze, je umělecký
proces zčásti veden vůlí samotného malování. Podle Vandenberga by se umělec (i
obraz) měli do daného projektu ponořit nejvíce, jak to jen jde. A v duchu
takovéto naprosté oddanosti a odevzdání neexistuje žádná alternativní
trasa, úniková cesta ani nouzový východ.
Pro tak opravdového malíře, jako je Vladimír Véla (nar. 1980
v Turnově) představují transformace a transformativní proces – jakož i
dokonalost a podprahové zážitky – meta-témata, která propojují celou jeho
úctyhodnou tvorbu. Stejně jako umění Vandenbergovo i Vélova abstraktní a semi-abstraktní
díla nedovolují snadnou kategorizaci. Právě v tom spočívá cenná hodnota
proměnlivosti a sebekritiky, která umožňuje vzdorovat marastu stagnace a
nástrahám repetice. Původní myšlenka obrazu, možná kauzalita i samo téma
podléhají nesčetným výzvám, kterým malíř v nejistotě tvůrčího procesu
čelí. Prvotní myšlenku je mnohdy nutné téměř okamžitě opustit, nebo
přinejlepším dekonstruovat. Každé umělecké dílo je vždy novým začátkem, konec
zůstává skryt v neznámu. Není pochyb, že vizuální projev Vladimíra Vély
přináší obrodu původnosti a sémantiky. Setkat se s jeho obrazem znamená
umělecké dílo zažít ve fenomenologické rovině.
Výstavu vytvořil Vladimír Véla ve spolupráci
s kurátorem Janem Van Woenselem a za podpory asistentky ateliéru Andrei
Uhliarové.
Foto: Alex Dym
Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara |
Jan Van Woensel |
07. 01. 2022, 10:00 |