Virtuální realita i terénní výuka. Fakultu pedagogickou podpoří výzva Technologické agentury ČR

FPE Úspěchy Věda a výzkum

Čtyři výzkumy Fakulty pedagogické ZČU (FPE) zaměřené na využití moderních technologií a podporu učitelů v praxi uspěly v grantové výzvě Technologické agentury ČR (TAČR) Sigma. Tři projekty povede FPE sama, na jednom se podílí jako partner. TAČR Sigma finančně podpoří celkem 47 projektů.

Komunikace se žáky, rodiči nebo pomoc dítěti s epilepsií některé situace v přípravě učitelů se obtížně trénují. I proto má Fakulta pedagogická k dispozici takzvanou virtuální třídu, kde se dají nasimulovat a bezpečně vyzkoušet různé scénáře. Dva projekty zaměřené na rozvoj těchto technologií teď uspěly v konkurenci technologických projektů z celé ČR.

„Výzkumný tým pracuje s prototypem vlastní aplikace, která kombinuje virtuální realitu a umělou inteligenci. Po skončení projektu bude aplikace používána v rámci celé ČR na vysokých školách připravujících učitele i v kurzech dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků," vysvětlila Lucie Rohlíková, která je hlavní řešitelkou jednoho z projektů a proděkanka pro strategii a projekty FPE. Na přípravě virtuálního prostředí se dlouhodobě podílí i Fakulta strojní.

Zvládání epilepsie v prostředí školy pak je a bude téma pro Danu Buršíkovou, proděkanku pro vědu a tvůrčí činnost. „Výzkumy ukazují, že učitelé často nevědí, jak reagovat, a proto jim chceme pomoci zbavit se strachu, získat jistotu a připravit je na to, co je může potkat v průběhu jejich pedagogického působení,“ řekla Buršíková. Její projekt taktéž využívá VR k tomu, aby učitelé mohli natrénovat správné postupy při práci se žáky s epilepsií.

Podle Dany Buršíkové jde o výrazné posílení výzkumného profilu fakulty: „Získané projekty rozšiřují naše odborné zázemí i možnosti spolupráce s dalšími partnery, jako je Klinika dětské neurologie FN Motol." Projekty podle ní pomohou přenášet nové poznatky do výuky, což fakulta dlouhodobě dobře zvládá – mimo jiné díky zkušenostem z předchozích výzkumů.

Třetím a nejlépe hodnoceným projektem fakulty ve výzvě TAČR Sigma je projekt, jehož hlavním řešitelem je Václav Stacke, vedoucí nedávno založeného Centra pedagogického výzkumu (CPV). Projekt naváže na problematiku rozpracovanou Oddělením geověd a připraví metodiku pro učitele, jak vytvářet a zavést do výuky virtuální terénní výuku, tedy jak vzít do terénu nebo laboratoře, do dílen, do muzea či na exkurzi žáky a studenty, kteří by se tam jinak nedostali. „Napomůžeme tak inkluzi žáků, kteří mají omezené možnosti například z důvodu zdravotního, geografického nebo sociálního znevýhodnění. Zkušenost s místem a prostorem je ve výuce nenahraditelná. Díky virtuální realitě ji můžeme zprostředkovat i na dálku, vysvětlil Stacke.

Na čtvrtém projektu s názvem EDUCARE pracuje fakulta ve spolupráci s Masarykovou univerzitou a Univerzitou Karlovou. Jeho cílem je vytvořit rámec profesního rozvoje pro osoby, které se starají o děti v předškolním věku mimo klasický školský systém. Tým oddělení primární a preprimární pedagogiky, který se na tomto projektu bude podílet za FPE, povede Eva Koželuhová.

Všechny čtyři projekty mají jedno společné – směřují ke konkrétnímu dopadu v praxi, ať už ve školách, dětských skupinách nebo v přípravě budoucích učitelů. Propojují poznatky pedagogiky a psychologie s technologiemi, jsou zaměřené na úzkou mezioborovou spolupráci a budou mít praktické výstupy,“ doplnila Rohlíková.

Fakulta pedagogická má s programem TAČR zkušenosti i z minulosti. V letech 2020–2022 realizovala projekt pod vedením Jiřího Kohouta, jehož cílem bylo vytvořit online nástroj, který by pomohl učitelům a vedoucím pracovníkům škol včas rozpoznat problémy žáků během distanční výuky. Nástroj umožňuje analyzovat data o výkonech žáků a dalších faktorech a poskytuje doporučení pro efektivní pedagogické zásahy. Projekt reagoval na výzvy spojené s pandemií covidu-19 a přispěl ke zlepšení podmínek výuky v krizových situacích.

Fakulta pedagogická

Michal Švec

24. 06. 2025