Mladí programátoři opět pomáhali handicapovaným

Soutěž Studující Veřejnost

Téma konkrétní hodiny zaznamenané v mp3, souhrn učiva, kvízy nebo chatbot, který zodpoví otázky týkající se probírané látky. Aplikaci pro podporu výuky pro žáky základních a středních škol, kteří ze zdravotních důvodů dlouhodobě nemohou docházet do školy, navrhli studenti Fakulty aplikovaných věd.

V plzeňské Moving Station se uskutečnil devátý ročník AimtecHackathonu s podtitulem Když kód pomáhá. Akce, již pořádá společnost Aimtec, spojila ve dnech 14. až 16. března na 60 účastníků v 11 týmech, kteří během 40 hodin vyvíjeli technologická řešení zaměřená na pomoc lidem s handicapem.

Druhé místo a cenu veřejnosti získal tým FAVoriti složený z osmi studentů Fakulty aplikovaných věd ZČU, studenta Fakulty pedagogické ZČU a studenta Mikulášského gymnázia v Plzni. Jejich projekt měl za cíl zjednodušit studium dlouhodobě nemocným studentům a jejich učitelům. S využitím umělé inteligence vytvořili platformu, která na jednom místě nabízí záznamy přednášek, jejich shrnutí, vědomostní kvízy a veškeré materiály k probírané látce. Naším cílem je, aby se žáci mohli efektivně učit kdykoli a odkudkoli, aniž by byli závislí na ručně psaných poznámkách nebo nutnosti složitě získávat zameškané učivo,” řekl leader týmu Lukáš Vlček.

V současné době jako základní informační zdroj slouží mp3 zvuková nahrávka přednášky, z níž systém vytváří textový souhrn a další materiály, ale do budoucna autoři aplikace uvažují nad rozšířením i o další zdroje dat. „Přednáška by měla být v ideálním případě nahraná v klidném prostředí tak, aby byl hlas vyučujícího zřetelně slyšet a technologie dokázala správně rozpoznat, o čem vyučující mluví. Moderní speech-to-text technologie si nicméně dokážou s jistou úrovní hluku poradit,” dodal Lukáš.

„Když máte na něco přesně vymezený čas, musíte se přizpůsobit, rychle se učit nové technologie a efektivně spolupracovat s týmem. Navíc takové akce mají obrovský smysl. Spojí skupinu lidí, kteří by spolu možná jinak nikdy nepracovali, a během 40 hodin je přinutí vytvořit něco, co může reálně pomáhat,” uvedl k akci Daniel Vodička, student FAV. Mentorskou pomocí se na úspěchu hackathonu významně podíleli pracovníci katedry informatiky a výpočetní techniky a katedry kybernetiky Fakulty aplikovaných věd ZČU.

Tým FAVoriti vznikl sloučením dvou týmů studentů střední školy, bakalářského a navazujícího magisterského studia, což s sebou hlavně ze začátku neslo komplikace při organizaci a delegování práce. Tým tvořilo 10 členů, kteří se mezi sebou neznali, každý měl jinou úroveň znalostí a bylo zapotřebí rychle najít silné stránky každého z nich a ty využít na maximum. „Lukáš jako leader týmu dokázal skvěle koordinovat práci, takže každý našel své místo a společně jsme zvládli dotáhnout projekt do funkční reprezentativní podoby,” poznamenal k organizaci práce Daniel.

Letošní hackathon vyhrál tým Plajta s komunikátorem Sisyphus. Vznikl přímo podle zadání sester, které pracují s dětmi s poruchou autistického spektra a potřebují snadno ovladatelné, a hlavně levné zařízení. Druhé místo a cenu publika si odnesli zmínění FAVoriti a pomyslný bronz patřil týmu Undefined s jejich chytrým diktafonem pro lékaře. Diktafon převádí hlasové nahrávky do textu a současně do formátu lékařských zpráv, které ukládá pod profil konkrétního pacienta. 

Kromě hlavní soutěže HackIT nabídla akce také konferenci TechTalks, zaměřenou na kyberbezpečnost, a workshopy YoungHackers pro děti ve věku od šesti do 16 let.

Video


Galerie


Ukázka aplikace.

Ukázka aplikace.

Fakulta aplikovaných věd

Martina Batková

25. 03. 2025