Zhruba 90 procent našich absolventů jde učit, říká děkan Fakulty pedagogické ZČU Pavel Mentlík

FPE Vzdělávání

Učitelé, reformy i finance. Nejen to byla témata rozhovoru v univerzitním rádiu Wéčko s děkanem Fakulty pedagogické ZČU Pavlem Mentlíkem, který se od července stane předsedou Asociace děkanů pedagogických fakult. Poslechněte si audio verzi na odkaze níže.

Děkan Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni (FPE ZČU) Pavel Mentlík se už brzy stane předsedou Asociace děkanů pedagogických fakult: „Není to volená funkce, děkani pedagogických fakult se demokraticky střídají a nyní to vychází na Plzeň. Děkani ostatních pedagogických fakult nicméně hlasují o tom, zda souhlasí s tím, aby konkrétní fakulta převzala předsednictví, a je to tedy do jisté míry prestižní záležitost," uvedl Pavel Mentlík.

Jak je to obecně s pedagogickými fakultami v České republice? Jsou více partneři, nebo spíše soupeři? „Já si myslím, že nedostatek kvalifikovaných učitelů je tak výrazný, že nemáme potřebu ani důvod spolu soupeřit. Mezi fakultami jsou samozřejmě jisté rozdíly, ale spolupráce mezi námi funguje," řekl děkan.

„O pedagogických fakultách se říká, že jsou odtržené od praxe. Opak je pravdou. Na praxe se klade stále větší důraz a vedou je takzvaní provázející učitelé, kteří jsou na tuto roli dlouhodobě připravováni. A právě na přípravu provázejících učitelů a na spolupráci s nimi se zaměřují pedagogické fakulty," vysvětlil Mentlík.

Dle šetření FPE ZČU odchází rovnou do praxe, tedy učit, v posledních několika letech okolo 90 procent absolventů fakulty. To je samozřejmě velmi pěkné," dodal děkan.

Studenti a studentky pedagogických fakult se učí porozumět samotnému oboru, který studují, ale učí se navíc také to, jak jej předat dále žákům, tedy jak učit: „Snaží se porozumět svému oboru do hloubky tak, aby dokázali dětem, žákům a studentům předat tyto základní koncepty ve vzájemných souvislostech," popsal děkan nároky kladené na dnešní učitele a učitelky a pokračoval: „V neposlední řadě je kladen skutečně velký důraz na učitelské kompetence, na psychodidaktické dovednosti, jak pracovat s žáky a studenty ve třídě, jak se jim individuálně věnovat a rozvíjet je tak, aby dle svých předpokladů dosahovali těch nejlepších výsledků."

Ukazatel P, Rámcové vzdělávací programy i to, co přivedlo děkana Pavla Mentlíka do světa pedagogiky - nejen to uslyšíte v rozhovoru níže.

Video


Galerie


Celouniverzitní

Kateřina Dobrovolná

22. 05. 2025