Aktivní zapojení žáků a radost z učení matiky: Studující FPE ZČU se seznamovali s Hejného metodou

Hosté Přednáška Studující

Netušené možnosti matematiky a moderní přístupy k výuce zažili budoucí učitelé z Fakulty pedagogické ZČU. S Janou Tomšíkovou, odbornicí na Hejného metodu, se studenti seznámili s netradičním způsobem, jak přiblížit mnohdy neoblíbený předmět žákům zábavně a srozumitelně.

Krokování, krychlové stavby a aktivní zapojení žáků do výuky. S tím vším se blíže seznámili studující programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, kteří se zúčastnili párové výuky s učitelkou z praxe Janou Tomšíkovou. Společně objevovali netradiční přístup k výuce matematiky, a to prostřednictvím Hejného metody. Setkání přineslo inspiraci pro budoucí učitelskou praxi a nabídlo studentům jedinečnou příležitost porovnat tradiční metody výuky s moderním přístupem.

Hejného metoda byla pro mnohé studující inspirací. „Oceňuji, že jsem měla příležitost seznámit se s další metodou výuky matematiky. Praktické ukázky byly velmi poučné," sdílela své pocity jedna ze studentek. „Odborní asistenti z oddělení matematiky předávají studentům široké spektrum výukových metod, aby byli po nástupu do škol dobře připraveni jak z teoretického, tak praktického hlediska," vysvětlila Miroslava Huclová z oddělení matematiky katedry matematiky, fyziky a technické výchovy.

Tato metoda je pedagogický přístup k výuce matematiky, který klade důraz na objevování a budování vlastních poznatků skrze aktivní zapojení žáků. Žáci se učí prostřednictvím řešení problémů, diskusí a spolupráce, což podporuje jejich logické myšlení, kreativitu a radost z učení. Metoda zahrnuje práci s různými prostředími (např. krokování, krychlové stavby) a staví na přirozené zvídavosti a zkušenostech dětí, čímž zvyšuje jejich motivaci a porozumění matematice.

Během setkání si studenti osvojili klíčové principy Hejného metody, které podporují budování hlubokého porozumění matematice prostřednictvím vlastního objevování a práce v různorodých výukových prostředích. Měli možnost prakticky si vyzkoušet gradované úlohy a zažít atmosféru, kterou tento inovativní přístup vytváří v hodinách matematiky,“ doplnila Miroslava Huclová.

Odbornice na zmiňovanou metodu Jana Tomšíková se dlouhodobě věnuje oblasti vzdělávání a tvorbě výukových materiálů. Podílela se na tvorbě celé řady učebnic, spolupracovala s profesionálními autorskými týmy, redakčně vedla učebnicový projekt matematiky profesora Hejného a redigovala projekt Matematika se Čtyřlístkem. Od roku 2022 působí jako neuvolněná předsedkyně Komise pro školství, výchovu a vzdělávání Rady města Plzně a jako členka Výboru pro vzdělávání a zaměstnanost Rady Plzeňského kraje.

Fotografie z akce si můžete prohlédnout v online galerii fakulty.

Projekt INSPIRE 2 – Podpora pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek, díky němuž se akce uskutečnila, podporuje inovativní formy vzdělávání a přispívá ke kvalitnější přípravě budoucích pedagogů. Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy – oddělení matematiky se touto aktivitou podílí na modernizaci pregraduálního vzdělávání a nabízí studentům příležitost zapojit se do současných trendů ve výuce.


Galerie


Fakulta pedagogická

Miroslava Huclová

22. 11. 2024