Třináctý ročník programátorské soutěže PilsProg zná vítěze

Soutěž Univerzita Veřejnost

V sobotu 4. dubna proběhlo finále 13. ročníku programovací soutěže pro středoškoláky PilsProg, kterou pravidelně pořádá katedra informatiky a výpočetní techniky Fakulty aplikovaných věd. S ohledem na aktuální situaci se finalisté poprvé nesešli v kampusu ZČU, ale soutěžili z domova.

Soutěže se online zúčastnilo 14 nejlepších, kteří vzešli z kvalifikačního kola. Do něj se mohli zájemci registrovat již od 31. října 2019, kvalifikace pak začala 16. ledna. Celkově se do PilsProg zapojilo 38 studentů ze 14 různých středních škol z celé České republiky, jejichž úkolem bylo vyřešit co nejvíce ze šesti programovacích příkladů, přičemž řešení mělo být nejen správné, ale i rychlé. 

Nejoblíbenějším příkladem byla Caesarova šifra, kterou úspěšně vyřešilo 37 soutěžících:
Představte si, že potřebujete někomu odeslat tajnou zprávu, ale nechcete, aby ji četl někdo jiný. V tomto případě ji můžete zašifrovat. Jednou z nejstarších šifer je tzv. Caesarova šifra. Tuto šifru používal pro vojenskou komunikaci Julius Caesar a popsal ji v Zápiscích o válce galské. V dnešní době by z hlediska bezpečnosti už ale neobstála. Její princip je jednoduchý – všechna písmena zprávy jsou během šifrování zaměněna za písmeno, které se abecedně nachází o pevně určený počet míst dál. Vaším úkolem je vytvořit program, který dokáže zašifrovat zprávu pomocí Caesarovy šifry se zadaným směrem a počtem míst posunu. Program bude šifrovat pouze písmena a-z a A-Z anglické abecedy, přičemž velikost písmen zůstane zachovaná. Ostatní znaky nechá program beze změny.

Nejtěžší úlohou kvalifikace, alespoň z hlediska počtu úspěšných řešitelů, se stal problém Mazaní studenti, který se povedl vyřešit devíti soutěžícím.

Všechny úlohy kvalifikačního kola nakonec splnilo osm soutěžících. Úspěšnými řešiteli kvalifikačního kola se stali ti středoškoláci, kteří vyřešili alespoň čtyři úlohy. Všichni úspěšní řešitelé se probojovali do sobotního finále, ve kterém se utkali o hodnotné ceny.

Průběh finále byl napínavý až do samotného konce, kdy stačil jediný pokus o odevzdání ať správného či chybného řešení a mohlo být všechno jinak. Nakonec vítěz Jiří Kalvoda zvládl vyřešit tři finálové úlohy z pěti, druhé a třetí místo obsadili finalisté, kteří shodně vyřešili dvě úlohy, a tudíž o výsledném pořadí rozhodla rychlost řešení. Dvě finálové úlohy Poslední svého druhu a Utrpení mladého Jürlechena zůstaly nepokořeny. Pořadí na stupních vítězů bylo následující:

  1. Jiří Kalvoda (Gymnázium Brno, třída Kapitána Jaroše)
  2. Adam Blažek (Gymnázium Plzeň, Mikulášské náměstí)
  3. Ondřej Sladký (Gymnázium Plzeň, Mikulášské náměstí)

Ceny a diplomy budou finalistům doručeny některou ze zásilkových služeb. Zároveň je v plánu uspořádat alespoň krátké online setkání se všemi finalisty.

Děkujeme generálnímu partnerovi soutěže, kterým je firma CCA Group a.s., gratulujeme výhercům, všem finalistům děkujeme za skvělé výkony a již nyní se těšíme na příští ročník programovací soutěže pro středoškoláky, jehož finále snad bude opět moci proběhnout v budově Fakulty aplikovaných věd.

Fakulta aplikovaných věd

Zuzana Majdišová

09. 04. 2020


Výklenky zdi pražského kláštera zdobí malby od studentky Sutnarky

Studenti Úspěchy Veřejnost

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

20. 07. 2020

Učitelé ruštiny z Plzně a Plzeňského kraje se sešli v Ruském centru

Seminář Univerzita Veřejnost

Ústav jazykové přípravy

10. 07. 2020

Sutnarka je součástí interaktivního digitálního hřiště BLIK BLIK

Spolupráce Univerzita Veřejnost

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

09. 07. 2020