Na Fakultě aplikovaných věd oživují distanční výuku virtuální realitou

Studium Tisková zpráva Univerzita

Vyučující z Fakulty aplikovaných věd (FAV) Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) začali při distanční výuce náročných témat z oblasti geometrie uplatňovat virtuální realitu. Vizualizace ve 3D studentům pomáhá látku lépe pochopit. Potřebný software vyvinuli pod vedením svého vyučujícího starší kolegové těch, pro něž je určen, studenti navazujícího magisterského studia na katedře informatiky a výpočetní techniky FAV.

Už dříve nás napadalo, že virtuální realita by nám mohla pomoci s výukou předmětů, kde je velký podíl geometrie. Kolega Petr Vaněček proto se studenty navazujícího studia začal pracovat na takto zaměřené aplikaci,“ říká Libor Váša z katedry informatiky a výpočetní techniky FAV. „Shodou okolností se nám právě teď v době distanční výuky výborně hodila a začali jsme s ní pracovat,“ dodává.

Software začal Libor Váša využívat se svými studenty v rámci předmětu Zpracování polygonálních sítí. Jedná se o odborný předmět pro studenty Počítačové grafiky a Medicínské informatiky. Zapsaný ho v minulém semestru mělo jen šest studentů, včetně dvou stážistů programu Erasmus+. „Díky tomu jsme mohli pořídit dostatek headsetů pro virtuální realitu, které jsme nabídli studentům k zapůjčení. Používali jsme zařízení Oculus Quest, které k sobě nevyžaduje další počítač. Pak už jsme se mohli spojit a spolupracovat při řešení geometrických problémů ve virtuálním prostoru, přibližuje Libor Váša s tím, že výhodou softwaru je, že má i verzi pro běžný stolní počítač, takže ho mohou použít i studenti, kteří set na virtuální realitu k dispozici nemají nebo jim jeho používání nevyhovuje.

Software umožňuje zobrazení 3D modelů, které si student může nezávisle na vyučujícím ze všech stran prohlížet, přičemž vyučující může zároveň dokreslovat další 3D prvky – čáry, šipky a podobně, které student vidí ve svém zobrazení. Na vývoji softwaru pracovali studenti navazujícího studia programu Inženýrská informatika Filip Hácha a Vítek Poór pod vedením Petra Vaněčka v předmětu Multimediální a hypermediální systémy. O systému napsali Libor Váša, Petr Vaněček a Filip Hácha odborný článek, který byl přijat k publikaci ve sborníku konference Eurographics.

Výuka ve virtuální realitě mi pomohla pochopit koncepty, které by se mnohem složitěji vysvětlovaly na papíře, kde jsme nuceni si třetí dimenzi domyslet. Myslím si, že vizualizace ve virtuální realitě by měly být standardně součástí výuky, zvláště v předmětech technického charakteru,“ okomentovala svou zkušenost studentka Zuzana Káčereková.

Výuka ve virtuální realitě mi přišla přínosná. V předmětu jsme se zabývali manipulací s 3D modely, které je ve virtuální realitě možné si ze všech stran detailně prohlédnout. Dále se v aplikaci dalo kreslit do prostoru a díky tomu bylo možné lépe pochopit určité koncepty, které by při kreslení na papír nemusely být tak zřejmé,“ říká student Alex König. „Myslím si, že tato forma výuky je vhodným doplněním klasických přednášek, obzvlášť pokud se zabývají 3D geometrií,“ dodává.

V budoucnu chceme určitě software znovu používat v předmětu Zpracování polygonálních sítí a potenciálně i v dalších předmětech, zejména na katedře informatiky a výpočetní techniky a na katedře matematiky,“ plánuje Libor Váša.

Galerie


Fakulta aplikovaných věd

Šárka Stará

10. 03. 2021


Sborník konference Metamorfózy práva ve střední Evropě se zaměřuje na právo a krizi

Konference Věda

Fakulta právnická

15. 04. 2021

Profesor Martin Procházka, člen Vědecké rady FZS, bude stát v čele Univerzity Palackého

Spolupráce Univerzita Veřejnost

Fakulta zdravotnických studií

01. 04. 2021

ZČU je opět držitelem Erasmus Charter for Higher Education

Studenti Univerzita Zaměstnanci

International Office

15. 04. 2021