Baterie, motory, nabíječky i řízení spotřeby – to vše činí moderní elektromobil efektivním. Aby byl ale zároveň udržitelný a nezávislý na globálních trzích, potřebuje Evropa vlastní polovodičové technologie. Výkonová elektronika, která je základem pro elektrický pohon, se dnes stále z velké části vyrábí mimo evropský prostor. Mezinárodní projekt HiPower 5.0 má tento stav změnit. Cílem je vývoj nové generace výkonových elektronických komponent pro silniční i námořní dopravu, které budou efektivnější, spolehlivější a evropské výroby.
Do projektu se zapojilo celkem 45 partnerů z celé Evropy, včetně předních technologických firem, výzkumných institucí a univerzit. Jedním z nich je Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni. Ta se dlouhodobě podílí na výzkumu v oblasti výkonové elektroniky a nyní přispěje svým know-how i v rámci tohoto strategického evropského konsorcia. „Je pro nás důležité být součástí evropských projektů, které mají reálný dopad na společnost a zároveň posilují kompetence naší fakulty v oblasti výzkumu. HiPower 5.0 přináší obojí,“ uvedl děkan FEL ZČU Zdeněk Peroutka, který se zúčastnil červencového kick-off meetingu v sídle koordinátora projektu AVL v rakouském Grazu.
Projekt HiPower 5.0 – Highly Integrated and Reliable Wide Bandgap Power Electronics Components for Sustainable Transport Applications – navazuje na předchozí projekt HiEFFICIENT a je financován z iniciativy Chips Joint Undertaking, která podporuje rozvoj polovodičového průmyslu v Evropské unii. Projekt potrvá do června 2028 a zaměřuje se na vývoj komponent využívajících širokopásmové polovodiče (zejména GaN a SiC) pro udržitelnou dopravu a pokročilé integrační technologie výkonové elektroniky.
Fakulta elektrotechnická |
Kateřina Newton |
24. 07. 2025 |