Tisková zpráva Úspěchy Zaměstnanci
„Jednalo
se o mimořádný rok, kdy výuka byla výrazně postižena
opatřeními souvisejícími s pandemií koronaviru. Přesto se
na naší fakultě vyskytovaly počiny, které si zaslouží
pozornost,“
říká Michaela Voltrová, proděkanka pro vnější vztahy
a celoživotní vzdělávání.
Nominovat
mimořádný počin ve výuce mohli pouze studenti.
Sešlo se devět nominací, které lze podle děkana Pavla Mentlíka
rozdělit do tří skupin. „Protože
se jednalo o rok zasažený epidemií koronaviru, většinou studenti
chtěli ocenit mimořádně vstřícný či empatický přístup
vyučujících při distanční výuce. Druhou skupinu tvořily
nominace, jimiž chtěli studenti upozornit na nějaký mimořádný
počin, například realizaci mezinárodního vzdělávacího
internetového RadioIgel (rádia Ježek) na katedře německého
jazyka. Do třetí skupiny bych zařadil nominaci pro kolegyni Šárku
Káňovou, u které studenti ocenili její přínos pro nově
akreditovaný studijní program speciální pedagogika,“
přibližuje děkan Mentlík. Nejlepší počin ve výuce vybírala
pětičlenná komise, kde byli tři zástupci studentů, ředitel
jedné z fakultních základních škol a zástupce
pobočky České školní inspekce v Plzni, se kterou fakulta
úzce spolupracuje.
Komise
zvolila dvě první místa.
Oceněn byl Jaroslav
Bláha z katedry výtvarné výchovy a kultury,
kterého studenti nominovali za „nadprůměrné
úsilí v rámci on-line výuky, profesionální přístup a
hodiny práce, které vnášel do svých přednášek“.
Cenu obdržel také Václav
Stacke z Centra biologie, geověd a envigogiky,
a to za
jedinečnou
týdenní exkurzi, která navzdory nelehké době směřovala na
Jaderské moře a odehrávala se na jachtě. „Nelze
ani vypsat všechny zážitky, které jsme díky panu doktorovi
Václavu Stackemu mohli zažít,“
uvedli studenti v nominaci. Zvláště ocenili, že „velice
originální a nevšední formou měli možnost aplikovat teoretické
poznatky z výuky fyzické geografie a geověd do praxe.“
Ocenili také, že jejich vyučující na sebe kromě organizace celé
exkurze vzal i zodpovědnost kapitána lodi.
Pro
podchycení hlavních výzkumných směrů a zdůraznění kvalitních
počinů ve výzkumu děkan Pavel Mentlík vyhlásil také Cenu
děkana za mimořádný počin ve výzkumu. „Příprava
kvalitních učitelů není možná bez vědecké práce, jejíž
výsledky jsou bezprostředně integrovány do výuky,“
konstatuje děkan.
Akademičtí
pracovníci fakulty nominovali osm výzkumných počinů.
„Domnívám se, že nominace byly poznamenány skutečností, že
se jednalo o první ročník této ceny. Proto akademičtí
pracovníci měli potřebu vyjádřit i dlouhodobý přínos
výzkumníků pro obor. Myslím, že v dalších ročnících
budou více navrhovány konkrétní vědecké výstupy, zajímavé
svou neotřelostí, uchopením problému a specifickým pohledem na
zkoumanou problematiku,“ uvádí
děkan fakulty.
Výstupy
hodnotila pětičlenná komise, složená z docentů a profesorů
výlučně mimo Západočeskou univerzitu.
„Naše
fakulta je velmi různorodá. Jsou zde pracovníci, kteří se na
vysoké úrovni věnují svým oborům, například docent Kilián
historii nebo profesor Mergl paleontologii. Máme tu ale i oborové
didaktiky, kteří se zabývají výukou jednotlivých oborů,
a v neposlední řadě badatele v pedagogice či
psychologii. Proto komise měla velmi těžký úkol a já jsem plně
akceptoval její volbu,“
říká Mentlík.
Cenu
děkana za mimořádný počin ve výzkumu za rok 2020 získala
Markéta Kuberská z Centra biologie, geověd a envigogiky
za to, že „ve
velmi turbulentní době koronakrize dokázala řídit širší
autorský tým, složený z pracovníků fakulty a libereckého
science centra
iQLandia“.
Výstupem byl článek v časopise pro vědy o vzdělávání a
výchově „Pedagogika“, zabývající se dynamickými místy
kurikula a možnostmi jejich využití jako spojovacího článku
mezi formálním a neformálním vzděláváním.
„Druhý ročník cen bude nepochybně následovat. Nominace a vítězné počiny ukázaly, co je na naší fakultě zajímavé a jedinečné,“ je přesvědčen děkan Pavel Mentlík.
Fakulta pedagogická |
Šárka Stará |
28. 04. 2021 |