Ačkoli se pět dní může zdát jako krátká doba, účastníci kurzu stihli projít všemi fázemi přípravy storyboardu, od úvodního brainstormingu nad volbou tématu pro svůj film přes skicování a hledání lokací v terénu až po finální rozkreslení scénáře do filmových okének. I v praxi totiž storyboardisté pracují v rychlém tempu, takže zkušenost to byla velmi autentická.
Co všechno se účastníci vašeho kurzu naučili a na jakých tématech pracovali?
Začali jsme typy záběrů, dále jsme probrali úhly kamery, kompozice a částečně perspektivu. Studenti si mohli vyzkoušet, jak tvorba storyboardu vypadá. Na závěr jsem je nechal si společně vybrat žánr, charaktery, příběh a prostředí, které následně zpracovali do finální práce. Zpracování samotné jsem nechal na každém z nich tak, aby storyboardy nebyly totožné. Vznikly nám tedy storyboardy o dvou elfech, kteří kradou z jeskyně dračí vejce a utíkají před rozzuřeným drakem. Každý pojal zadání po svém a jsem nadšen, co byli studenti schopni za devět hodin vytvořit.
Kurz v předchozích letech vedl další profesionální storyboardista Kurt van der Basch, který vás doporučil jako svého nástupce. Jaké jsou vaše osobní dojmy z působení na ArtCampu?
Když se mne Kurt van der Basch zeptal, jestli bych měl o kurz zájem, dlouho jsem váhal. Role lektora pro mě byla nová osobní i profesní výzva. Nicméně po nějaké době přemýšlení jsem na nabídku kývl a jsem strašně rád, byla to více než pozitivní zkušenost.
Jak se vám pracovalo v prostředí open space ateliérů na Sutnarce?
Úžasně, mám moc rád otevřené prostory. Sutnarka je vzdušná a zároveň útulná.
Jak jste se vy sám dostal ke storyboardingu a co vás na něm baví?
Vždy jsem rád kreslil a dlouhou dobu nevěděl, čím bych se chtěl živit. Přímo ke storyboardu mne přivedl kamarád, který se storyboardem již nějakou dobu zabýval a předal mi základy. Následně jsem poslal svoje portfolio do studia DRAWetc, díky kterému jsem měl šanci začít pracovat na komerčních zakázkách.
Na storyboardu mne baví, že pomocí obrázků příběh ožívá a dostává konkrétní podobu. Mám díky tomu možnost přímo pracovat s režiséry a kameramany, jejichž tvorba a myšlení bývá často velmi inspirativní. Zároveň jako freelancer nejsem svázaný pevnou pracovní dobou, ale dost často pracuji pozdě do noci, přes svátky a víkendy.
Proč jsou vlastně storyboardy ve filmové a reklamní produkci tak důležité?
Vše se dá natočit i bez storyboardu. Nicméně v dnešní době technicky komplikovaných scén pomáhají storyboardy předejít případným nedorozuměním mezi jednotlivými složkami štábu, kterých je při výrobě velké množství. Pro režiséra je mnohdy velmi těžké předat svoji konkrétní představu pouze na základě slov nebo textu a storyboard mu v tomto případě velice pomůže, protože slouží jako vizuální prezentace jeho vize. Jeden všeříkající storyboard může ušetřit mnohá nedorozumění a peníze.
Jak jsme na tom v České republice?
V rámci tuzemských projektů jsou storyboardy využívány převážně v reklamním průmyslu. S ohledem na povahu většiny lokálních filmů a seriálů zde není storyboard úplně potřeba. Pokud vím, storyboard používá snad jen Petr Jákl. Česká republika je však oblíbenou destinací velkých zahraničních produkcí, a to jak reklamních, tak seriálových a filmových. Pro ně je storyboard nedílnou součástí výroby.
Jedním z hostujících umělců letní školy ArtCamp byl storyboardista Mirek Moc.
Finálním projektem účastníků byl příběh o elfech, kteří kradou dračí vejce. Každý pojal příběh a jeho zpracování po svém.
Mirek Moc se mimo jiné věnuje i storyboardu pro reklamu.
Pracovalo se pomocí klasické kresby, ale i elektronicky.
Proběhl i výběr lokací v terénu. Borský park se tak alespoň ve storyboardech kurzistů proměnil v dějiště napínavého fantasy příběhu.
Plánování jednotlivých scén proběhlo i přímo v terénu.
I tak může vypadat hotový storyboard.
Předání osvědčení na konci kurzu.
Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara |
Lenka Kodýtková |
09. 08. 2022 |