Centrem dění Noci vědců 2024 bude v Plzeňském kraji opět Západočeská univerzita

Tisková zpráva Věda Veřejnost

Viděli jste někdy, jak se zpevňuje zlomená pánevní kost, osahali si lopatku parní turbíny nebo seděli v elektrické závodní formuli? To vše a mnohem víc zažijí návštěvníci 27. září na Západočeské univerzitě v Plzni. Přijďte mezi 17. a 22. hodinou do kampusu na Borech.

Hlavním tématem letošní celoevropské akce, jejímž cílem je ukázat malým i dospělým rozmanitost vědy, je Proměna. Téma odkazuje ke 100. výročí od smrti spisovatele Franze Kafky a jeho slavné stejnojmenné povídce, ale příznačná vědecká symbolika se vztahuje také k datu 27. září. „Traduje se, že 27. září 1905 poslal Albert Einstein do časopisu Annalen der Physik článek se vzorcem E = mc², který doslova proměnil svět tehdejší vědy,“ říká Dana Kardová, členka národního týmu koordinátorů Noci vědců 2024. Ta se letos odehraje v 50 městech po celé ČR. A mimo jiné i v Plzni, Klatovech, Stříbře nebo Rokycanech.

V kampusu Západočeské univerzity v Plzni najdou zájemci o vědu hned čtyři stanoviště – Fakultu strojní, elektrotechnickou, aplikovaných věd a také Univerzitní knihovnu. V těchto budovách objeví v pátek mezi 17. a 22. hodinou 50 expozic vědců a vědkyň ze ZČU a jejich partnerů, kteří se věnují technickému i sociálně-vědnímu výzkumu.

Fakulta strojní ukáže, jak se ze stroje může stát vesmírný průzkumník a co dalšího umí roboti ve službách kosmonautiky. Ekonomové vysvětlí, že lidské rozhodování nikdy není konzistentní v čase a jak málo stačí ke změně názoru. O kyberšikaně nebo bezpečnosti na internetu pak návštěvníkům budou vykládat experti z Fakulty právnické. Letos poprvé ukážou své výzkumy a projekty všechny fakulty ZČU – včetně filozofické nebo pedagogické.

Čas bude i na návštěvu speciálních laboratoří. Do své akustické komory pro testování zvuku pustí veřejnost v pátek večer Fakulta elektrotechnická. Chytrá okna, samočisticí a antibakteriální povrchy a taky to, jak mohou technologie pomáhat v medicíně, třeba u zlomených pánevních kostí nebo onkologických onemocnění, ukáží vědci a vědkyně na Fakultě aplikovaných věd. U stánků Fakulty zdravotnických studií si návštěvníci budou moci vyzkoušet třeba přístroj In Body, který dává obraz o složení a změnách lidského těla.

Díky partnerským institucím ZČU, které se Noci vědců v kampusu na Borech také zúčastní, se může veřejnost těšit na proměny v podání Techmania Science Center či robotické pomocníky z Centra robotiky. Doosan Škoda Power ukáže skutečnou lopatku parní turbíny a Eurocentrum Plzeň představí proměny evropské vědy po 20 letech členství ČR v EU. Připraveni ale budou i další. Kompletní program včetně všech míst a dalších expozic najdete na webu www.nocvedcu.cz.

Celouniverzitní