Studující FEL ZČU získávají praxi v elektromobilitě díky spolupráci s EnergyCloud

Spolupráce Studující

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni navazuje na úspěšnou spolupráci se společností EnergyCloud, a.s. Studující mají v rámci ní možnost získat cenné praktické zkušenosti s testováním elektromobilů jako součást výuky.

Dlouhodobá spolupráce mezi FEL ZČU a plzeňskou společností EnergyCloud, a.s. se odehrává nejen na poli vědecko-výzkumných projektů, ale i při výuce. V rámci předmětu Elektromobilita se studující nyní mohou seznámit s používáním elektromobilů v praxi.

„Tato spolupráce je pro naše studující neocenitelnou příležitostí. Mohou si vyzkoušet, jak funguje elektromobilita v reálných podmínkách, a získat tak dovednosti, které by jim teoretická výuka sama o sobě nemohla nabídnout,“ říká Bedřich Bednář z katedry výkonové elektroniky a strojů FEL, který vyučuje předmět Elektromobilita.

Teoretické znalosti z oblasti elektromobility, jako jsou například trakční pohony, baterie, dobíjení, spotřeba, dojezd a matematické modelování, mohou studující FEL ZČU porovnávat s reálnými zkušenostmi, které sbírají v jednom z předmětů navazujícího magisterského studia. Elektromobilita je pro FEL strategicky významnou doménou, a tak je rozšíření a pokračování spolupráce s partnerskou firmou EnergyCloud vítaným zpestřením a obohacením výuky.

Díky této spolupráci se studující mohou seznámit s různými typy vozidel z hlediska výrobních značek, typu pohonů i kapacit. Díky projektu „Rozvoj elektromobility ve společnosti EnergyCloud“, který je v rámci OP PIK s podporou 612 669 Kč realizován od roku 2020, se již mohli studující svézt Škodou Enyaq iV 80 a Teslou Model 3 Long Range AWD.

Kromě samotného jízdního zážitku mají studující možnost zabývat se také technickou stránkou elektromobilů a jejich praktickým používáním především z hlediska porovnání průměrných spotřeb a dojezdů s metodikou WLTP. „Dozvídají se například, že při kombinovaném dlouhodobém provozu Tesly (nájezd přibližně 125 tis. km) je reálná spotřeba o velikosti 166 Wh/km velmi blízká údajům udávaným výrobcem z hlediska WLTP, tedy 148 Wh/km. Reálný dojezd elektromobilu se pak pohybuje kolem 490 km oproti udávaným 580 km,“ doplňuje technický ředitel EnergyCloudu Jan Zich.

V případě Škody se průměrná spotřeba pohybuje kolem 190 Wh/km v porovnání se 167 Wh/km dle WLTP. Reálný dojezd činí stále zajímavých 440 km oproti udávaným 548 km. Studující již měli v rámci výuky v loňském semestru možnost svézt se také nejsilnější Škodovkou současnosti, a to vozem Enyaq RS, a prozkoumat možnosti nabíjení EV střídavým a stejnosměrným proudem (Tesla Supercharger).

Tato spolupráce přináší studujícím FEL nejen možnost praktického ověření teoretických znalostí, ale také cenné zkušenosti, které jim budou užitečné v jejich budoucí profesní kariéře. Výuka na FEL ZČU tak zůstává propojena s nejnovějšími technologickými trendy, což umožňuje studujícím lépe se připravit na výzvy budoucnosti v oblasti elektromobility.


Galerie


Fakulta elektrotechnická

Kateřina Newton

20. 08. 2024