Stovka ekonomů z Česka i zahraničí diskutovala v Plzni o nejnovějších trendech v podnikání

Konference Věda

Kyberbezpečnost v dodavatelských řetězcích, přístup samospráv k udržitelným řešením ale taky etika v businessu – to jsou jen některá témata, na která se zaměřila letošní mezinárodní konference Trendy v podnikání, kterou už podeváté pořádala na konci listopadu Fakulta ekonomická ZČU.

Jaké je typické chování českého zákazníka na e-shopech? Otázka, kterou hned první den konference položily publiku ekonomky z Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Česká republika je dnes de facto e-shopová velmoc, český zákazník je tak zvyklý na rychlé objednávky zboží z pohodlí domova. V ČR existuje téměř 6 e-shopů na tisíc obyvatel, například v Maďarsku jsou zhruba 3,2 e-shopy na stejný počet obyvatel.

Aktuální témata otevřeli také odborníci z domácí Západočeské univerzity v Plzni. Řešily se otázky udržitelnosti v oblasti financí, finanční výkonnosti, transferových cen či udržitelného reportování. Diskutovalo se také o managementu inovačních příležitostí pro růst výkonnosti podniků, což je i téma aktuálně řešené na Fakultě ekonomické v mezinárodním výzkumném projektu BEAGLE, digitalizaci v oblasti projektového managementu. 

Poměrně novým výzkumným tématem je pro ekonomy i Influencer marketing – na konferenci se tak mimo jiné debatovalo i tom, co je pro konzumenta sociálních sítí u nákupního rozhodování na základě propagace skrze sociální sítě důležité. „Pokud influencerovi věříme a dokážeme se s ním ztotožnit, roste pravděpodobnost, že koupíme to, co doporučuje," zveřejnila ve své prezentaci výsledky svého výzkumu Tereza Šulanová z Fakulty sociálně ekonomické Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústní nad Labem.

Jedním z hlavních zahraničních řečníků a hostů dvoudenního programu byl Dirk H. Hartel z Duale Hochschule Baden-Württemberg Stuttgart, který publiku představil kybernetickou bezpečnost v dodavatelských řetězcích firem. Po něm vystoupil Michal Kohout, Američan s českými kořeny z Kalifornské státní univerzity San Bernardino, který se ve svém příspěvku věnoval tématu výběru indikátorů vhodných pro měření nerovností a disparit mezi obyvatelstvem Kalifornie. Dále vystoupili Jaromír Kovářík z Baskické univerzita na téma Ekonomické a sociální sítě: Aplikace na inovace a marketing a Marek Orko Vácha z Univerzity Karlovy, který ozvláštnil program výkladem etiky nejen v podnikání.

Potěšitelnou skutečností pro pořadatele konference bylo zjištění, že se konference těší zájmu u mladých vědců a doktorandů, které inspiruje v jejich dalších výzkumných aktivitách a poskytuje prostor pro vzájemná setkání a navazování nových pracovních i osobních kontaktů. „Jsme rádi, že si konference za dobu své existence získala významné renomé. Mohli jsme hostit stovku výzkumníků ze sedmi zemí světa. Mezinárodní diskuze je pro sdílení trendů nejen v podnikání zcela zásadní," řekla Pavlína Hejduková, předsedkyně organizačního výboru konference.

„Za dva roky nás čeká jubilejní 10. ročník konference a jsme přesvědčeni, že bude minimálně stejně úspěšný a inspirativní jako ročník letošní,“ doplnil proděkan Emil Vacík. Bližší informace budou na webu https://www.tvp.zcu.cz/.

Galerie


Fakulta ekonomická

Pavlína Hejduková

04. 12. 2024