Český výzkum v Minnesotě: Jak mladí lidé s intelektovým postižením prožívají přechod do dospělosti

FPE International Věda a výzkum

Jak vypadá přechod do dospělosti očima mladých lidí s intelektovým postižením? Odpověď hledá tým českých vědců, který se s výsledky svého výzkumu představil v americké Minnesotě. Projekt PEDAL přináší nové pohledy na životní změny těchto osob.

„Výsledky výzkumu naznačují, že mladí lidé s intelektovým postižením mají představy o své budoucnosti. Ty jsou bohužel často v rozporu s očekáváním jejich okolí a tyto představy pak zůstávají nenaplněny,“ uvedl Jan Šiška, vedoucí výzkumného týmu.

Právě Jan Šiška a Marie Černíková z katedry pedagogiky Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni (FPE ZČU) představili na Minnesotské univerzitě část svého projektu PEDAL, financovaného Grantovou agenturou České republiky. Výzkumný tým pod vedením Jana Šišky zkoumá, jak mladí lidé s intelektovým postižením prožívají přechod ze školního prostředí do dospělosti. Ve výzkumném centru Institute on Community Integration společně prezentovali kreativní dílny, které v rámci projektu využívají pro zachycení životních příběhů.

V rozhovorech a v tvůrčích dílnách mladí lidé s intelektovým postižením sdíleli svoje představy a plány do budoucna po ukončení školy. „Ty se týkaly práce, sociálních vztahů či bydlení. Vedli jsme také retrospektivní rozhovory s těmi, kdo přechodové období ze školy do další životní etapy už absolvovali. Sdíleli s námi své zkušenosti s nízkým očekáváním okolí, zpřetrháním sociálních vazeb po odchodu ze školy či nebo s pocity selhávání a zmaru. Jedna dívka například uvedla, že má ráda zvířata, a chtěla tudíž pracovat v kočičím útulku. Ale nemůže, jelikož prý nemá veterinární školu,“ řekl Šiška.

Odborníci na základě výzkumu navrhují cíleně a systematicky zjišťovat individuální potřeby a přání mladého člověka s intelektovým postižením, a ty pak respektovat při jeho přípravě na období přechodu. „Prožívání pocitů úspěchu a naplnění v běžném životě totiž není jen výsadou těch „bez postižení”.  Někteří k tomu jen potřebují vstřícné, respektující prostředí a podporu takříkajíc šitou na míru,“ doplnil Jan Šiška.

Výtvarnými a tvořivě dramatickými technikami účastníci zaznamenávají všední i nevšední detaily z každodenního života svého posledního roku v institucionálním vzdělávání. Šest inkluzivních workshopů působilo na růst v rovině osobnostně-sociálního rozvoje všech zúčastněných,“ uvedla Marie Černíková. „Tvořivé participativní dílny jsou obrovským zdrojem inspirace pro budoucí pedagogy. Posilují empatii, rozvíjí kreativitu a schopnost naslouchat,“ doplnila Černíková.

Jelikož je Minnesota po Texasu státem s nejvyšším počtem obyvatel hlásících se k českému původu a působí zde řada krajanských spolků, uvedla zde navíc Marie Černíková v rámci svého pobytu dvě loutková představení – jedno pro dospělé, inspirované románem Ladislava Fukse, a jedno pro dětské publikum. Představení, která se konala v sídle minnesotského Sokola, přilákala kolem 70 diváků z řad českých krajanů, jejich potomků i umělců se zájmem o loutky.

Galerie


Fakulta pedagogická

Michal Švec

09. 04. 2025