Cílem bakalářské práce bylo vytvořit takovou knihu, jejíž textová i obrazová část se bude navzájem propojovat a podporovat, jedna část doplní druhou a naopak. Vytvořit originální knihu jak po stránce textové, tak i po stránce obrazové, která ve finále bude fungovat jako dobrý celek. Autorka se snažila vytvořit takovou knihu, kde by si své našel jak dětský, tak i dospělý čtenář.
Barbora Bomerová – Krása
kolem i v nás
V dnešním uspěchaném světě, kdy se lidé ženou za
kariérou a penězi, častokrát zapomínají na to esenciální. Zapomínají se dívat
kolem sebe a užívat si těch drobných a obyčejných okamžiků jako je úsměv, letní
vánek či šumění stromů. Ve své práci by autorka chtěla ukázat, že i něco naprosto
obyčejného, o co někdo jiný sotva zakopne, v sobě může ukrývat spoustu krásy.
Stačí, když se naučíme správně dívat, a otevře se nám úplně nový svět.
Darya Cherna Dzihilevich – ECCE HOMO
Základním cílem práce je studium sociálního fenoménu hřbitova v kontextu
různých zemí. Vytvoření série fotografií, představujících dokumentaci a
srovnání vizuálního obrazu hřbitovů různých kultur, tradic a náboženství. Ty ztělesňují určitou krásu, křehkost, symboliku koloběhu a do jisté míry
stálost v čase. Proto autorka chtěla vytvořit sérii a pokusit se o záznam těchto
pocitů. Zvolila typologický jazyk, který nevyjadřuje formou přímé
dokumentace, ale intuitivním spojením s objekty výzkumu. Nic nepřidává, a
pokud je to možné, ani nevylučuje. Tvář věcí vychází sama ze sebe, aby zachovala
svůj autentický charakter. Z toho důvodu využívá různá umělecká řešení.
Adam Frk – Minikolekce obuvi
Cílem bakalářské práce bylo vytvořit čtyři páry bot, kde by se každý pár
lišil od ostatních barvou, zapínáním a střihem, a zároveň by tvořili ucelenou
kolekci inspirovanou armádním designem. Autorovým záměrem bylo, aby design působil
promyšleně, aby linie do sebe zapadaly, a tvořily tak výslednou kompozici, ve
které by se použité materiály a jejich rozložení dobře vyjímaly. Použitím
přezek a spon, které se běžně používají v armádě, měl v úmyslu
docílit toho, aby se automatické a bezmyšlenkovité obouvání stalo něčím
výjimečným.
Jakub
Hájek – Poukázání a přidávání
Samotný akt výstavy vnímá autor jako médium, kladl si za cíl vytvořit
instalaci, která bude schopná obstát i mimo kontext bakalářské práce. Její
název Poukázání a přidávání přímo odkazuje k principům, které podmiňovaly
vznik dvou konkrétních artefaktů, jimž autor skrze název vytvořil pomyslný
vztah. Volbu prezentace dvou rozdílných děl, namísto
jednoho komplexního, ovlivnilo uvědomění si mnohočetnosti témat, která jsou
implicitně obsažena v obou artefaktech a která instalace zahrnuje.
Martina
Havlová – Fotografie jako příběh: Mušle ve vlaštovčím hnízdě
Kniha Mušle ve vlaštovčím
hnízdě je soubor fotografií zabývající se pohádkami a příběhy. Vzniklé fotografie nesledují konkrétní
dějovou linii nějakého příběhu, ale jsou spíše výsledkem hledání prvků tvořící
společný základ většiny pohádek. Práce se zabývá symbolikou barev, čísel,
významem různých značek a symbolů a také v nemalé míře krajinou, jež je ve
svých drobných nuancích ukazatelem plynutí času a která nejčastěji funguje jako
hlavní dějiště. Přirozeným výstupem celé série je již zmíněná kniha, která je
založená na hře a tajemství a dá se pomyslně dělit na několik částí. Ty do sebe
plynule přecházejí. Fotografie jsou v knize umístěny tak, aby na sebe vzájemně
reagovaly, doplňovaly se a udržovaly tak diváka v napětí. Stejně tak je tomu
totiž v dětských pohádkových knížkách.
Pavel
Hora – Linoryt a linořez v ilustraci
Autor se pokusil svou prací vytvořit to, co se od ilustrace a grafické úpravy
knihy očekává především: vyjádřit charakter literárního díla, osvětlit jeho
obsah a najít mu odpovídající formu. Pomocí obrazu, písma, barvy a vhodných
materiálů zhotovit celistvé dílo. Zároveň se snažil maximálně využít
výrazové prostředky linorytu a linořezu a s ním spojených možností tisku z
výšky. Zvolil k tomu běžné i experimentální postupy a formy.
Alžběta
Ježková – Fryšunty pro špunty aneb malované písničky
Cílem bylo vytvořit knihu, která bude děti provázet od útlého
dětství, kdy jim budou písničky předčítat rodiče, přes první pokusy číst
samostatně až po dobu, kdy děti budou čtení ovládat výborně a budou se písničky
učit zpaměti. Co se týká textu, prioritou bylo, aby se v textu orientovali i
čtenáři začátečníci a přitom aby vedle ilustrací nepůsobil text rušivě. Autorka chtěla, aby v kontrastu k poměrně realistickým ilustracím bylo na obrázku vždy
něco neskutečného, něco navíc, co čtenáře pobaví. Proto má například ježek
koloběžku, věšák parohy nebo myš chobot.
Vít
Kovář – RIKKI-TIKKY-TAVI podle Rudyarda Kiplinga
Cílem této práce bylo
vytvořit ucelený komiks, primárně pro děti a mladistvé a sekundárně pro všechny
ostatní, který přináší poutavý příběh ze zvířecí říše, využívající
nejrůznějších poznatků z autorova vlastního života. Rudyard Kipling sám se
v komiksu také objevuje jako jedna z vedlejších postav.
Tereza
Kovářová – odborná publikace + web
Prvním cílem bylo navrhnout odbornou publikaci – průvodce, se všemi
aspekty, které tento úkol přináší, a poskytnout tak čtenáři přijatelnou formou
praktické informace. Průvodce by měl být především praktický při manipulaci a
čtení. Zároveň by měl komunikovat zajímavější formou než klasická produkce a přinést
čtenáři i jiné vjemy než čistě ty praktického rázu. Záměrem autorky je velmi
propracovaná maketa, do které budou zapracovány veškeré požadavky, které by
od bedekru takového typu očekávala, a zřetelné řešení, jak by mělo konečné
grafické zpracování vypadat.
Klára
Míčková – Filmové zpracování hudební skladby
Největším cílem autorky bylo a je, aby práce fungovala tak jak má. A to:
Odvést pozornost člověka od jeho vlastních problémů a potěšit ho chvilkou
radosti a zábavy. Proto věřím, že to, zda jsem skutečně uspěla se svým
snažením, se prokáže až po prezentování videa veřejnosti. Snažila jsem se
stvořit dílo tak, jak se odehrávalo v mých snech a představách. A díky animaci
mohu tu představu nyní ukázat ostatním a snad jim ji také předat.
Nonna
Postolenko – Základní ruský balíček
Cílem bakalářské práce je ukázat reálný život a fakta z dějin ruského národa
přes filtr humoru. Specifická modelace, která je charakteristická pro autorčin umělecký styl, nejvíc podporuje kýčovitou stránku projektu. Autorka ráda ukazuje
fakta, z nichž některá jsou specifická a neznámá jak obyvatelům České
republiky, tak větší části Ruska. Jedním z hlavních cílů je také ukázat názor umělce, občana a člověka. Ráda by rozšířila svět pro ostatní lidi.
Podle autorky není nic v Rusku černé, ani bílé, je tam všechno šedé. Lež a
pravda stvořily masivní hromadu šedé hmoty, které se říká dějiny. Právě s touto
hmotou chce pracovat. Musí ji roztřídit a odfiltrovat od všech médií, která
vše dělají jen složitějším.
Tereza
Saitzová – Autorská kniha
Hlavním cílem bylo nejen vytvoření prostoru pro prezentaci určité skupiny lidí
skrze jednotlivé autorské manifesty, ale také utvoření určitého obrazu autorčiny generace, okolí a především, za pomocí vlastních manifestů, utvořit
zrcadlo jí samotné. A jak sama v knize popisuje: „Budiž se tato kniha stane mým zrcadlem, mou součástí, mým osobním
manifestem obtiskávajícím se do vlastní vizuální identity, formující a
deformující se spolu s mým životem.“
Hugo-David
Wirth – Mé místo je tento svět
Cílem bylo vytvořit
linii schodů, která bude působit zajímavě a bude vybízet náhodného
kolemjdoucího, aby se po nich, ze zvědavosti, co ho čeká nahoře, vydal. Tím, že
schody končí za horizontem kopce, není na vrchol vidět a zvědavost poutníka je
udržována po celou cestu k vrcholu. Pro diváka, kterému se schody zprvu
zalíbily, ale očekával nějaké vyvrcholení, to může být, i přes krásný výhled,
zklamání. Kopec je téměř pustý. Dílo ale spočívá v uvědomění si, že cesta může
být důležitější než cíl.
Anežka
Bělohoubková – Hračka
Jako téma své diplomové práce zvolila hračku. Je důležité, aby
hračka dítěti dávala možnost zažívat hru přímo jejím
prostřednictvím, aby hra s ní byla rozmanitá a pestrá. Proto zvolila
hračku ve formě stavebnice. V diplomové práci chtěla zpracovat hračku
jako celek. Proto je kromě jejího návrhu a
realizace v materiálu součástí práce také logo celého souboru a design obalu.
Iva
Coelho – Zvuková instalace: AlzApp
Autorka se chtěla věnovat možnosti, jak využít zvukové vjemy v oblasti
interaktivní zvukové instalace. Je to pro ni nejzajímavější médium pro práci.
Vzhledem k jejím životním zkušenostem, kdy se vážná nemoc dotkla jejích nejbližších, byl cíl jasný, pomoci lidem nacházejícím se v komplikované životní
situaci způsobené závažnou nemocí tak, aby mohli co nejdéle
zůstat v domácím prostředí. Alzheimerova choroba je v současné době
nevyléčitelná, a proto by autorka ráda zkusila co nejvíce zkvalitnit zbytek života
těchto pacientů i jejich rodin.
Lucie
Fleková – Neočekávaný…
Práce byla od počátku zamýšlena jako experimentální výzkum, při němž bude autorka
objevovat a prozkoumávat určitou techniku. Vybrala techniku pravého leptu
na porcelán. Tu prakticky rozložila na její základní vlastnosti. Jde o
poměrně složitý proces dekorování za využití agresivních kyselin. Leptaný
povrch matní a tvoří se reliéf, který byl v minulosti pro lepší čitelnost
efektu zlacen, proto si stanovila základní body – vlastnosti, které lept
vykazuje: unikátnost, destrukce, dekor, mizení a přeměna, čitelnost času,
lidský zásah. Z uvedených vlastností došla k závěru, že leptání je
dekorováním destrukcí. Cílem se stalo prozkoumat hranice těchto pojmů, které si
zdánlivě odporují.
Stanislava
Malcová – Moje značka
V začátcích procesu tvorby diplomové práce navázala na svoji předešlou
tvorbu a použila zde nový, neobvyklý materiál a technologii zpracování.
Později však začala stále častěji přemýšlet o výstupu této práce a nejen o
průběhu, který bývá pro tvůrce největším přínosem. Chtěla, aby vzniklo
něco, co bude mít smysl, co usměrní obsáhlé možnosti ve světě módy, kde
je estetično většinou na prvním místě. Každý má ovšem krásu spojenou s něčím
jiným, a tak chce ostatním ukázat, jak vidí krásu ona sama.
Aleš
Němec – Co vidím, už tu není: Dozvuky
Aby vyjádřil, jak podle mě totalitní režim poznamenal předchozí generace v
oblasti vnímání kultury, a tím i mojí současnou, snažil se vybrat ideální
formu pro sdělení jeho postoje k dané problematice. Ke ztvárnění chtěl
zvolit něco, co tento režim udržovalo. Jelikož byl spravován v podstatě
násilím, vybral si jeden z největších symbolů sovětské armády, a to bojový
letoun MiG-21, ze kterého použil jeho hlavní charakteristický prvek
náběhového kužele, jež zformoval a zasadil do stylizovaného torza
proudového motoru.
Matěj
Peca – Autorská kniha: Příběh města Mostu
Prvotním cílem mé bylo dovědět se více o katastrofě, která postihla město. Při bádání o této události se nespokojil jen se zprostředkovanými materiály
z internetu nebo literatury, ale několikrát navštívil Okresní archiv v Mostě
a hledal informace sám. Rád by, aby tato kniha sloužila také jako memento toho, čeho byl
dřívější režim schopen. Aby připomínala, že ne vše lze vyvážit penězi a že
nejbohatší zdroj, ze kterého lze čerpat, je naše historie. Mnohem větší smysl
má pak v dnešní době, kdy se neustále vedou spory o to, zda prolomit těžební
limity, a nadále tak ničit přírodu a domovy lidí.
Theresia Ruppertová – Redesign bezpečnostních značek
Cílem práce bylo rozšířit si povědomí o orientačních systémech ve
veřejném prostoru. Zmapovat si oblast v úpravě a kresbě piktogramů, poučit
se z předchozích nedostatků a upozornit na důležitost úpravy
bezpečnostních značek. Nebylo podstatné vytvořit absolutní redesign a
experimentovat v této práci. Autorka chtěla pouze vytvořit určitá pravidla
v oblasti, která není dosud promyšlená a jasně stanovená. Bylo pro ni velice důležité docílit maximálního zjednodušení a sjednocení všech piktogramů
tak, aby byly symboly srozumitelné a viditelné na velkou vzdálenost.
Veronika Šilhavá – Soukromý rituál
Cílem práce bylo vytvořit ideální platformu pro vepisování příběhů. Hrací
pole, které bude mít potenciál nést viditelně přímo doteky lidí. Na
jednotlivých tvarech budou aplikované vrstvy, které se používáním budou časem
postupně odkrývat. Ponesou tak otisky člověka, který bude brát předmět do
rukou. Vepíše se do něj. Používáním tak vznikne specifický solitér – jedinečný
předmět s viditelným zaznamenáním doteků konkrétního člověka – předmět s
příběhem.
Ester Tajrychová – Autorská kniha: Nedělej, aneb čemu se vyhnout,
je-li vám život milý
Za cíl si v kontrastu k „chytrým knihám“ autorka stanovila vytvořit pokud možno
co nejrozmanitější soubor mapující lidskou hloupost, roztržitost a drobné
přešlapy, kterých se každý z nás čas od času dopustí a nerad to přizná. Má
totiž pocit, že jsme občas varováni před každým možným i nemožným nebezpečím.
Kdyby si všechno měl člověk brát skutečně k srdci a vždy poslechnout, nejspíš
by nikdy nemohl vyjít z domu. Ale koneckonců podle zdravotnických statistik se
největší procento úrazů přihodí právě tam. Cílem práce však není čtenáře
zastrašovat.
Markéta Tycová – Obrazová kompozice na téma typografie
Záměrem bylo vytvořit písmo, které bude poté autorka prezentovat jako obrazové
kompozice. Vytvořit brožuru, která bude náležitou prezentací písma, a plakáty, které
budou vhodnou prezentací písma pro účely výstavy. Smyslem celé práce bylo získat
komplexní praktickou zkušenost s typografií. Být schopná lépe posoudit,
vybírat, využívat a kombinovat písmo. Stejně tak se naučit písmo digitalizovat.
Má to být smysluplným vstupem do světa typografie. Úmyslem bylo vytvořit písmo,
které bude vhodné pro použití v současnosti, ale bude založené na bázi písma
historického.
Adéla Wiesenbergová – „Šperkem je vše, co za něj považujeme“- V.
K. Novák
Cílem diplomové práce bylo zpracování motivů Aloise Mudruňka a jejich přenesení
do šperku. Naskytla se příležitost kombinovat něco starého s novým přístupem,
a tím autorka začala stavět základy pro práci. Nechtěla, aby byly motivy
výrazné již při prvním pohledu na šperk, a tak hledala způsob, jak je
použít. Při restauraci vždy dostala na starost vyškrabat obrysy detailů ve
sgrafitech (lipové listy, srdce, orlice, atd.), tím pádem jsou jí velmi blízké a
staly se tak hlavním prvkem její práce. Diplomovou práci chtěla založit na
kontrastech. Ať už se jedná o kontrast v ornamentech, geometrii, materiálech,
či v barevnosti. Pro práci se rozhodla vytvořit kolekci náhrdelníků a
broží.
Kateryna Zabusova – Vizuální identita existujícího subjektu:
Grandpapír
Cílem práce je zpracování výrazné, dynamické a funkční vizuální identity v
souladu se současnými trendy v oblasti designu, aniž by vzniklo designové
klišé. Klíčovou částí práce je vytvoření loga jako konstruktivního prvku s
jasným a jednoduchým sdělením, který sjednotí všechny nositele stylu a zajistí
vizuální jednotu.
Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara |
Kateřina Martínková |
01. 08. 2017 |