Po dvou letech od spuštění aplikace ChatGPT bylo cílem workshopu zhodnotit využitelnost současné GenAI pro potřeby univerzitní výuky propojené s výzkumem napříč humanitními a technickými obory. V pátek 13. prosince loňského roku se tak na Fakultě filozofické (FF) ZČU v Plzni uskutečnil interdisciplinární workshop s názvem GenAI jako nástroj vzdělávání, který reflektoval aktuální možnosti využití GenAI v terciárním vzdělávání a výzkumu.
Celodenní workshop, který čítal k padesáti účastníkům, byl pestrou mozaikou jedenácti příspěvků akademických pracovníků a doktorandů z katedry filozofie FF, katedry informatiky a výpočetní techniky, katedry kybernetiky a katedry matematiky Fakulty aplikovaných věd (FAV) ZČU. Byla diskutována témata jako generování a analýza humanitně zaměřených textů pomocí AI, využití AI při programování a testování softwaru či při výuce matematiky.
Ačkoliv převládala shoda na tom, že systémy jako ChatGPT-4o, Gemini 1.5 či Claude 3.5, jež umožňují komunikaci v přirozeném jazyce, obecně představují výzvu pro osvojování si znalostí a tvůrčí práci, ukázalo se, že řada očekávání spojovaná s nasazením GenAI v terciárním vzdělávání je přemrštěná. Chatboty založené na velkých jazykových modelech mohou sice sloužit jako generátory inspirativních nápadů nebo překladače úloh pro další expertní systémy, avšak z podstaty svého fungování vykazují značnou míru nespolehlivosti - jak při počítání, tak při psaní kódu či odborného textu.
Workshop uspořádala katedra filozofie FF ZČU na podporu rozvoje interdisciplinárního studijního programu Filozofie pro umělou inteligenci a zároveň v rámci řešení projektu ZČU PRVA-24-028.
Fakulta filozofická |
Radek Schuster |
08. 01. 2025 |