Výtvarná podoba tělesných reakcí. Co se děje, když jsou naše hranice narušeny

FDU Věda a výzkum Vzdělávání

Co se děje s naším tělem, když jsou jeho hranice narušeny nemocí nebo stresem a jak se dá tento proces výtvarně ztvárnit? Andrea Uhliarová, asistentka ateliéru Malba na FDU ve svém doktorském projektu Na hranicích těla přemýšlí nad našimi hranicemi na několika úrovních.

Co se děje uvnitř nás, když je naše tělo vystaveno stresu nebo nemoci? Jak se organismus chová, když jsou jeho obranné mechanismy a přirozené hranice narušeny? Právě tyto otázky se staly ústředním bodem doktorského projektu Andrey Uhliarové, asistentky ateliéru Malba na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara. Její výzkum s názvem Na hranicích těla je hlubokým ponorem do světa, kde se medicína setkává s uměním a objektivní data s těžko zprostředkovatelnými pocity.

Andreo, představte svůj doktorský projekt jednou větou.

V projektu Na hranicích těla se zaměřuji na výtvarné zpracování monitoringu zdravotního stavu, konkrétně se zaměřením na atopický ekzém. Současně si práce klade obecnější otázky týkající se hranic lidského těla a toho, jak na jejich narušení reagujeme.

Z jakého teoretického základu vycházíte? 

Čerpám především z vlastní zkušenosti s ekzémem a snažím se na tuto problematiku nahlížet z perspektivy vzájemně propojených strukturálních vrstev – tedy celistvě. Jde také o dialog mezi ověřitelnými fakty a obtížně zprostředkovatelnými pocity jedince.

Není trochu morbidní estetizovat to, co nás ve skutečnosti ničí? Dokáže "spolupráce" s nemocí změnit vztah k ní?

Záleží na tom, z jakého úhlu pohledu chápeme pojem „estetizovat“. Vizuální schémata, která vytvářím, slouží k uvědomění si procesů probíhajících v našem těle prizmatem pacienta. Dnes si můžeme zvolit určité/á stanovisko/a k nemoci, protože existuje mnoho různých konceptů, jak na tuto problematiku nahlížet. Za Vámi zvoleným pojmem „spolupráce“ vnímám otevřenost hledání řešení.

Co vás přivedlo k doktorskému studiu právě na Sutnarce?

Sutnarka pro mě představuje určité zázemí již delší dobu, nejdříve jako pro studentku, poté jako pro zaměstnankyni. Jedná se tedy o určitou návaznost dosavadních kroků.

Jaký byl největší „aha“ nebo fail, který vás posunul?

…možná, že většinu času člověk stráví tím, že odhrnuje na své cestě varianty a domněnky, které se nepotvrzují, nejsou funkční, jsou slepou uličkou.   

Rada pro mladší kolegy, kteří teprve míří na přijímačky?

Asi se ukazuje jako zásadní umět si říci o radu a pomoc. V rámci studia každý v určitých chvílích pozná své limity a není selháním se na někoho obrátit.

Andrea Uhliarová bude v zimním semestru vyučovat kurz Kresba a malba – cesty k realismu, který probíhá v rámci celoživotního vzdělávání na Sutnarce. Přihlášky jsou otevřené od 1. srpna do 9. září. Kurz je vhodný nejen pro uchazeče o studium, ale také pro všechny zájemce, kteří chtějí prohloubit své dovednosti v oblasti malby a kresby. 

 

Doktorské studium na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni lze studovat v programu Mezioborový výzkum prostřednictvím vizuální umělecké tvorby. Tříleté prezenční doktorské studium nabízí jedinečnou kombinaci umělecké tvorby a vědeckého výzkumu. Program je navržen jak pro umělce, kteří chtějí hlouběji reflektovat svou tvorbu, tak pro badatele, kteří svůj výzkum ověřují vlastní tvorbou. Program reaguje na rychlý rozvoj vizuální kultury a komunikace v současné společnosti, kde kreativita hraje stále důležitější roli. Program vychází z premisy, že vizuální umělecká tvorba má zásadní praktickou roli v tom, jak společnost poznává a chápe svět kolem sebe. Vizuální umění pomáhá utvářet nástroje, jimiž objevujeme realitu nebo si ji konstruujeme.


Galerie


Foto Klára Dziadkiewiczová

Foto Klára Dziadkiewiczová

Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara

Monika Bechná

28. 07. 2025