Absolventi Tisková zpráva Univerzita
Po dobu několika let se podíl absolventů fakulty, kteří zůstávali ve školství, pohyboval okolo 70 % (73 % v roce 2019). U studentů, kteří absolvovali v roce 2020, se tento podíl výrazně zvýšil, a to téměř na 89 % z celkového počtu absolventů učitelských studijních programů. Konkrétně se tedy jedná o absolventy bakalářského studijního programu Učitelství pro mateřské školy a magisterských a navazujících magisterských studijních programů pro oba stupně základních škol a školy střední, a to včetně absolventů kombinované formy studia.
Pro
výuku budoucích učitelů je důležitou skutečností, že velká
část studentů v průběhu studia již ve školství pracuje.
V roce 2020 to bylo 78 % ze všech absolventů učitelských
programů na FPE. Tito studenti pak v naprosté většině po
úspěšných obhajobách a státních závěrečných zkouškách
zůstávají na školách, kde už v průběhu studia učí. Na
tuto skutečnost, která je zřejmá již delší dobu, se Fakulta
pedagogická snaží plně reagovat.
„Trend,
kdy studenti po dohodě s řediteli spolupracují se školami
již v době studia, sledujeme delší dobu. O studenty
některých aprobací je velký zájem a není výjimkou, že
nastupují na školy, kde předtím realizovali své pedagogické
praxe. Často na těchto školách již učí i v průběhu
studia. Fakulta na to reaguje jednak silným důrazem na reflexi
pedagogických praxí, ale také inovací studijních programů, kdy
se snažíme, aby příprava budoucích učitelů maximálně
zohledňovala potřeby vzdělávací praxe. Student, který je ve
škole v kontaktu s žáky i několikrát týdně, poměrně
výrazně vyžaduje to, co při výkonu své profese přímo
využije,“ říká
děkan Fakulty pedagogické Pavel Mentlík.
Vzestup
zájmu absolventů učitelství o pozice ve školství může být
podle něj pouhým meziročním výkyvem, ale také se může jednat
o následek zvyšování atraktivity učitelské profese, kterou je
ve vazbě na navyšování finančních prostředků v regionálním
školství možné sledovat.
Stále
však jsou v České republice regiony, kde je učitelů velký
nedostatek. Plzeňská Fakulta pedagogická připravuje budoucí
učitele dominantně pro Plzeňský kraj, kde v roce 2020 začalo
ve školách pracovat 60 % absolventů, ale výrazně přispívá i
k řešení nedostatku učitelů ve Středočeském kraji, kam
zamířilo 16 % absolventů, a kraji Karlovarském, kde k výkonu
učitelské profese nastoupilo 13 % absolventů. U Středočeského
kraje je podle děkana FPE Pavla Mentlíka nedostatek učitelů
zřejmě dán velkou nabídkou atraktivních pracovních pozic pro
vysokoškoláky v Praze. Karlovarský kraj je dlouhodobě
postižen nedostatkem učitelů, a to nejhůře v celé České
republice. Příčinou toho může být periferní poloha a výrazné
strukturální postižení.
Letošní
zájemci o studium na Fakultě pedagogické ZČU v Plzni se
mohou hlásit do 30. dubna.
Přijímací zkoušky budou vzhledem k okolnostem u velké části
oborů a programů skládat online formou.
Fakulta pedagogická |
Šárka Stará |
29. 03. 2021 |