Doktorská škola na Fakultě filozofické

Další vzdělávání Seminář Studující

Fakulta filozofická ve spolupráci s Projektovým centrem Západočeské univerzity v Plzni uspořádala první část celkem čtyřdenní Doktorské školy Fakulty filozofické. Ve dnech 9. a 10. listopadu se konala v prostorách Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje.

Doktorské školy se účastní doktorandi a doktorandky Fakulty filozofické napříč studijními programy a jako hosté i vybraní pracovníci a pracovnice Univerzitní knihovny, rektorátu i Fakulty elektrotechnické a Fakulty aplikovaných věd ZČU, kteří se zapojují do diskuse a mapování možností společné spolupráce. Doktorská škola je zaměřena na zlepšení individuálních kompetencí a dovedností pro kariérní rozvoj studujících ve výzkumných institucích a úspěšné zapojení se do mezinárodního výzkumu.

Studující v programech Archeologie, Mezinárodní vztahy, Moderní dějiny a Filozofie a dějiny vědy a techniky mají možnost seznámit se s tématy čtyř vzdělávacích bloků: Kariéra, Věda, Projekt a Data. V jednotlivých blocích jim zkušení lektoři a lektorky předávají své vlastní zkušenosti z akademického a výzkumného světa a učí je, jak v tomto světě co nejlépe uspět. Pozornost je v rámci školy zaměřena na různé aktivity, jako je psaní odborného životopisu, sebeprezentace, plánování a budování jedinečného profilu pro akademickou kariéru a pro potencionální zaměstnavatele, psaní odborného článku, komunikace s redakcemi odborných časopisů, práce s datovými soubory ve výzkumném prostředí, tvorba projektových žádostí, networking za účelem kooperace na výzkumu a publikacích a mnoho dalších. Nyní se studující připravují v rámci individuálních i skupinových úkolů na druhou část školy, která proběhne ve dnech 18. a 19. prosince 2023.

Škola nabízí také prostor na konzultace, diskuze a neformální rozhovory. V závěru dvoudenního programu hodnotili účastníci a účastnice svoji spokojenost se vzdělávací akcí, a tím poskytli velmi důležitou zpětnou vazbu s tématy a nápady na zlepšení.

“Díky škole jsem dostal možnost poznat ostatní doktorandy a nahlédnout do akademického světa. Získal jsem představu o tom, jak práce akademika vypadá, na jaké výzvy musí reagovat a jaké projekty by měl vyhledávat,” uvedl jeden z účastníků. “Spokojenost panovala s průběhem, organizací i doprovodnou logistikou. Poskytnuté informace, rady a doporučení rozhodně považuji za přínosné pro svou další akademickou, publikační činnost. Oceňuji, že jsme se dozvěděli informace, na které během doktorského studia často nezbývá čas,” doplnili další účastníci.

Od následujícího akademického roku plánuje Fakulta filozofická zahrnout téma školy do standardní výuky v doktorských studijních programech a ve spolupráci s dalšími součástmi ZČU, zejména s Fakultou pedagogickou, Fakultou elektrotechnickou a Fakultou aplikovaných věd, vytváří i pilotní vzdělávací modul zaměřený na téma rozvoje pedagogických kompetencí pro studující v doktorských programech. “Předpokládáme, že všemi výše uvedenými tématy a rovněž mapováním možností společného sdílení informací i lektorských kapacit či vzájemné spolupráce se budeme intenzivně zabývat spolu s dalšími součástmi ZČU v následujícím období,” uzavírá proděkanka Fakulty filozofické pro strategii a rozvoj Tereza Šlehoferová.

Fakulta filozofická

Petr Krištuf

11. 12. 2023